راهنمای مختصر آداب هدیه دادن

آداب و رسوم هدیه خریدن و هدیه دادن
در این مقاله میخوانید

وقتی صحبت از هدیه دادن می‌شود، بیشترین موضوعی که ذهن را به خود مشغول می‌کند، نوع هدیه‌ای است که انتخاب می‌شود. با این که پیدا کردن هدیه‌ای مناسب برای مخاطب مد نظر ما همیشه مهم است، اما اگر کمی عقب‌تر برویم و از زاویه‌ای دیگر به موضوع نگاه کنیم، آداب هدیه دادن است که اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. آداب و فرهنگی که برای هدیه دادن در بین جوامع وجود دارد، در صورت رعایت شدن می‌تواند حسن نیت و ابراز قدردانی و محبت شما به مخاطبتان را به ثمر بنشاند. در این مقاله سعی داریم مروری بر آداب هدیه دادن داشته باشیم؛ مواردی که گاها بدیهی به نظر می‌رسند، اما ممکن است در بین شلوغی و دغدغه‌های فراوان روزمره فراموش شوند.

 

چرا به آدابی برای هدیه دادن نیاز داریم؟

هدیه دادن در هر فرهنگ و شرایطی الزامات خاص خود را خواهد داشت که توجه به آن‌ها باعث می‌شود عملکرد درست را داشته باشیم. مواقع بسیاری پیش می‌آید که مخاطب ما دوست یا آشنای نزدیکمان نیست؛ بلکه هدیه‌ای را از شخصی دریافت می‌کنید یا هدیه‌ای را به کسی می‌دهید که وی را به خوبی نمی‌شناسید. در چنین مواقعی نمی‌توان سلیقه‌ای عمل کرد و صرفا به آنچه که حس می‌کنید درست است، گوش داد. آداب هدیه دادن دقیقا همین مواقع به کار ما می‌آیند.

برای هدیه دادن به شیوه‌ای مطلوب، قوانین و آدابی وجود دارد. تفسیر هرکسی از این قوانین نانوشته، برحسب شرایط، موقعیت، ارتباط میان دو طرف و حتی ناحیه جغرافیایی متفاوت است. اریسا برای جلوگیری از گیج شدن و گیرکردن در بین تردیدها، راهنمای مختصری از آداب کلی اهدای کادو یا هدایا را در این مطلب بیان می‌کند.

ما به خوبی می‌دانیم که هرکسی قوانین خاص خود را برای هدیه دادن دارد، اما همیشه معیارهای مشترکی نیز در بین انسان‌ها هست که عقل سلیم تا حد زیادی ما را به سمت آن‌ها می‌کشاند. هر موقعیتی شرایط متفاوت خود را دارد و هدیه دادن در آن موقعیت هم متناسب با شرایط مخصوصش است. مثلا آنچه را که برای یک همکار در دفتر کارتان تهیه می‌کنید، آداب هدیه دادن متفاوتی با هدیه همسر، دوست یا میزبان یک مهمانی شام دارد. از جزئیات گرفته تا کلیات، به فراخور موقعیت و ارتباط میان فرد هدیه دهنده و گیرنده، فرق خواهد داشت.

بطور کلی سعی کنید از فرهنگ و شرایط آگاه باشید و همیشه هنگام دریافت هدیه قدردانی خود را نشان دهید. همراه ما باشید تا آداب مرسوم در مورد هدیه دادن را با هم مرور کنیم.

 

1- آیا باید در ازای دریافت هدیه، به فرد مقابل هدیه بدهیم؟

تبادل هدیه میان افراد و روابطی که گیرنده و دریافت کننده آن دائما تغییر می‌کند، موضوعی متداول است؛ اما همیشه اجباری نیست. در بسیاری از موارد، مردم بدون انتظار متقابل، هدیه می‌دهند و هدیه صرفاً یک حرکت از سر احترام و قدردانی است. به عنوان مثال، یک مهمان ممکن است وقتی به مهمانی دعوت می‌شود، به میزبان یک جعبه شیرینی، شکلات و یا صنایع دستی هدیه بدهد.

با این حال اگر ترجیح می‌دهید هدایای دریافت شده را با هدایایی دیگر جبران کنید، پیشنهاد می‌کنیم همیشه مجموعه کوچکی از کادوهای عمومی و آماده را در دسترس داشته باشید. این هدیه‌ها می‌توانند شامل زیورآلات، شکلات، شیرینی، شمع‌های معطر یا حتی محصولات هنری باشد. آداب هدیه دادن ایجاب می‌کند که از کیفیت و زیبایی اقلامی که برای هدیه در نظر گرفته‌اید، غافل نشوید.

اگر از بابت کمبود بودجه برای جبران کادوهای دریافتی خود نگران هستید و نمی‌توانید هر تعداد هدیه که می‌خواهید بخرید، کافی است به دوستان و خانواده خود توضیح دهید که در حال حاضر نمی‌توانید هدایای گران قیمت بخرید. کسانی که به شما نزدیکتر هستند، حتما این مساله را درک می کنند و حتی ممکن است احساس آرامش کنند؛ زیرا انتظارات پیرامون هدیه دادن متقابل کاهش یافته است.

 

2- آیا هدیه‌ای که برای جبران هدایای دیگران تهیه می‌کنیم، باید دارای ارزشی برابر با آن‌ها باشد؟

همیشه این را در نظر داشته باشید که هنگام تهیه هدیه برای شخصی دیگر، باید مبلغی را هزینه کنید که با آن راحت هستید، نه مبلغی که فرض می‌کنید شخص دیگری برای هدیه شما خرج کرده یا خواهد کرد! بعضی افراد احساس می‌کنند که مجبور هستند ارزش هدیه دریافتی خود را تخمین زده و کادویی برابر با آن به فرد مقابل بدهند. اما معمولا تعیین ارزش هدیه‌ها کار راحتی نیست و البته بیشتر مردم هم نگران ارزش پولی هدیه‌ها نیستند. نکته دوم در آداب هدیه دادن این است: ارزش معنوی و معنای نهفته در هدیه‌ها بسیار مهم‌تر است!

یک هدیه معنادار و باب سلیقه مخاطب که مفهوم زیبایی را القا می‌کند، همیشه پرطرفدارتر است. در حالی که خرج کردن مبالغ بیش از حد برای خرید هدیه ممکن است باعث ناراحتی و خجالت گیرنده آن شود. بسته به رابطه شما با گیرنده، می‌توانید توضیح دهید که برای تهیه آن کادو مبلغ مناسبی پرداخت کرده یا از یک تخفیف خوب استفاده کرده‌اید. در حقیقت اگر به این فکر کنید که گیرنده چه نوع هدیه‌ای را می‌پسندد، برچسب قیمت آن چندان مهم نیست.

 

3- از شرایط فرهنگی و تفاوت رسوم آگاه باشید.

از لحاظ فرهنگ و آداب هدیه دادن، شرایط همه مردم یکسان نیست. بهتر است سنت‌ها و هنجارهای فردی را که قصد هدیه دادن به وی را دارید، درک کنید تا بتوانید هدیه مناسب‌تری برای وی تهیه کنید. گاهی هدایای نامناسب موجب توهین به فرد مقابل یا شرمندگی وی می‌شوند. ممکن است در بعضی مناطق یک کادو نشانه خوبی از دوستی و ارتباط همراه با احترام باشد، اما در برخی مناطق دیگر معنای خوبی نداشته و هدیه نامناسبی محسوب شود.

برای مثال، به تفاوت فرهنگی بین کشورهای مختلف فکر کنید. در آمریکای شمالی، این یک هنجار فرهنگی است که هنگام دریافت هدیه، همان لحظه علناً بسته‌بندی آن را باز کنید. اما در بسیاری از فرهنگ‌های دیگر مثلا برخی کشورهای آسیایی، آداب هدیه دادن می‌گوید که بهتر است گیرنده برای باز کردن هدیه‌اش منتظر بماند و در فرصتی مناسب‌تر بدون حضور اهدا کننده، آن را باز کند. در فرهنگ چینی‌ها، هدیه دادن چتر به دیگران نشان دهنده این است که می‌خواهید دوستی بین شما پایان یابد!

 

4- آیا باید به همه هدیه بدهیم؟

یکی از سوالات رایج در رابطه با هدیه دادن این است که اگر بخواهید به یک نفر از گروه افراد خاصی هدیه بدهید، باید این کار را برای سایر افراد آن گروه هم انجام داد؟ مثلا ممکن است بخواهید به یکی از همکاران یا هم کلاسی‌های خود هدیه بدهید و این فکر ذهن شما را به خود مشغول کند که آیا باید به همه همکاران و دوستان خود هدیه بدهید تا باعث آزردگی آن‌ها نشوید؟!

یک قانون کلی از آداب هدیه دادن این است که لازم نیست به همه افراد گروه هدیه بدهید. اما زمانی که شخص خاصی را برای این موضوع در نظر دارید، باید این کار را با احتیاط انجام دهید تا دیگران احساس طرد شدن نکنند! پس حتما دقت داشته باشید که هدیه را زمانی بدهید که فقط شما دو نفر در یک مکان حضور دارید، نه در مقابل سایر همکاران و هم‌کلاسی‌ها! این موضوع اگرچه ساده و ابتدایی به نظر می‌رسد، اما خیلی از افراد همین مساله بدیهی را فراموش می‌کنند.

 

5- هدیه‌ها باید همراه با احترام و قدردانی باشند.

در هنگام دریافت هدیه یا هدیه دادن به اشخاص دیگر، آداب هدیه دادن اقتضا می‌کند که قدردانی و احترام خود را علنا نشان دهید. صرف نظر از اینکه هدیه‌ای به جبران آن به وی خواهید داد یا اینکه هدیه دریافت شده را دوست دارید یا نه، ابراز احترام و قدردانی فراموش نباید فراموش شود. پس اگر شخصاً به شما هدیه داده شد، لبخند بزنید و از هدیه دهنده تشکر کنید. اگر هدیه‌ای از طریق پست دریافت کردید، در اسرع وقت با هدیه دهنده تماس بگیرید تا رسیدن هدیه را به او اطلاع داده و تشکر کنید. یک پیشنهاد خوب در موردش این است که یادداشت‌های قدردانی و تشکر دست نوشته خود را برایش ارسال کنید. در هنگام هدیه‌دادن هم آداب مرسوم این است که لبخند و انرژی مثبت خود را در کنار هدیه تقدیم کنید.

وقتی به خانه کسی دعوت می‌شوید، رسوم می‌گویند که در ازای دعوت، یک نشان قدردانی همراه داشته باشید. این هدایا نباید الزاما ولخرجی یا بیش از حد شخصی‌سازی شده باشند. اغلب یک جعبه شکلات، گل، شیرینی یا هدیه دیگری مانند صنایع دستی انتخاب مناسبی بوده و بیانگر احترام و تشکر از میزبان هستند.

 

بطور کلی چیزی که به‌عنوان هدیه به فرد مقابل می‌دهیم، رعایت آداب هدیه دادن و نحوه دریافت آن‌ها چیزهای زیادی در مورد ما به دیگران می‌گوید. تبادل هدیه‌ها ارتباط نزدیکی بین افراد برقرار کرده و با ابراز مداوم قدردانی و محبت، روابط را محکم‌تر می‌کند. بنابراین مهم است که با توجه به رسوم مرتبط با هدیه دادن، بهترین تاثیر را بر روی شخص مورد نظرمان بگذاریم. اگر در انتخاب هدیه مناسب برای مخاطبتان سردرگم هستید، مجموعه اریسا با طیف وسیعی از هدیه‌های متنوع و باکیفیت با بسته‌بندی‌های شیک و ارزنده، در کنار شماست تا هدیه دادن به لذت‌بخش‌ترین فعالیت زندگیتان مبدل شود!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
10 پیشنهاد فوق العاده برای خرید هدیه روز معلم قیمت مناسب (زنانه و مردانه)
ایده های ناب خرید هدیه برای دفتر کار پدر
٨ هدیه شیک و خاص برای محل کار پدر
آداب و رسوم هدیه خریدن و هدیه دادن
راهنمای مختصر آداب هدیه دادن
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
صنایع دستی دکوری برای اتاق پذیرایی
10 صنایع دستی زیبا برای تزئین اتاق پذیرایی
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من