راهنمای خرید صنایع دستی قلم‌زنی

راهنمای خرید صنایع دستی قلم کاری
در این مقاله میخوانید

صنایع دستی قلم‌زنی از کوبش قلم بر روی فلز تولید می‌شوند. به عبارت کلی صنایع دستی فلزی محصولاتی هستند که معمولا از جنس نقره، برنج و مس هستند و در کنار کارهای هنری دستی دارای ارزش مادی و معنوی زیادی هستند. به منظور خرید صنایع دستی قلم زنی، بهتر است با نکات مهم انتخاب یک محصول قلمکاری مناسب آشنا باشید تا بتوانید بهترین گزینه ی موجود را بر اساس بودجه و سلیقه خود انتخاب کنید.

قلم‌زنی هنری است که با روش ها و تکنیک های مختلفی اجرا می‌شود که از جمله آنها می توان به ریزه قلم زنی، برجسته کاری و مشبک کاری اشاره کرد. در روش ریزه قلم زنی به وسیله قلم و چکش نقوش مورد نظر بر روی فلز حک می‌شوند. در روش برجسته کار قلم زنی بر روی و زیر ورق فلزی مورد نظر کوبیده می‌شد تا کاری حجیم به نظر برسد.

همچنین در روش مشبک کاری فضای بین طرح ها به وسیله اره مویی بریده می‌شود و محصول کلی حالت مشبک به خود می‌گیرد. هنر قلم زنی با قدمت چند هزار سال در نقاط مختلف کشور اجرا می‌شود و صنایع دستی قلم زنی اصفهان از شهرت بالایی برخوردار است.

 

نکات مهم هنگام خرید صنایع دستی قلم‌زنی

محصولات قلم زنی به عنوان یک صنایع دستی کار دست می باشند و عیب و ایراد در آنها یک مورد رایج است و به همین دلیل در هنگام خرید محصولات قلم زنی باید دقت نمود تا نمونه های سالم و با کیفیت خریداری شوند. ما در ادامه این متن چند نکته که در هنگام خرید قلم زنی باید مد نظر داشت، معرفی می‌شوند.

اصول طراحی سنتی رعایت شده باشد

در طراحی سنتی تکرار یک شرط است و در واقع این کار باید به صورت حرفه ای رقم بخورد تا طرح زیبایی خود را داشته باشد. در هنر قلم زنی نیز تکرار به وسیله قلم ها انجام می گیرد و یک طرح کلی باید هویت بصری داشته باشد. به همین دلیل اگر در یک طرح تکرار بی مورد و البته ناهماهنگ نقش مایه ها را مشاهده کردید بهتر است از خرید آن منصرف شوید.  اگر در یک کار صنایع دستی قلم زنی اثری منحصر بفرد و یک طرح خاص صورت گرفته است، دقت داشته باشید که اصول حرفه ای در خلق آن صورت گرفته باشد.

 

دوده یا واکس روی محصول کثیفی به همراه نداشته باشد

صنایع دستی قلم زنی محصولاتی هستند که برای اجرای آنها از دوده یا واکس استفاده می شود و در پایان کار تولید، به وسیله دستمال و مواد پاک کننده، کار قلم زنی پاک می شود.

به همین دلیل در هنگام خرید قلمکاری نباید دوده و یا واکس بر روی محصول باقی مانده و دست شما را کثیف کند. در صورتی که یک اثر قلم زنی دوده و واکس پس دهد، ممکن است پس از مدتی طرح های آن پاک شوند و کار زیبایی اصلی خود را از دست دهد.

 

مشخصات تولید کننده و هنرمند بر روی صنایع دستی قلم زنی ثبت شده باشد

از روزگاران گذشته معمولا رسم بر این بوده است که هنرمندان در پایان تولید یک اثر نام و امضای خود را بر روی کار ثبت می‌کردند و به همین دلیل در آثار هنری قلم زنی نیز، بایستی امضا و نام تولید کننده ثبت شده باشد. در این صورت ارزش هنری کار و همچنین ارزش مادی آن بیشتر خواهد‌بود.

توجه داشته باشید که اگر یک صنایع دستی قلم‌زنی را به منظور سرمایه گذاری خرید کرده باشید حتما باید نام تولید کننده و هنرمند بر روی آن ثبت شده باشد، تا بتوانید در آینده آنها را با راحتی بیشتری به فروش رسانید.

 

زیر ساخت یا فلز آنها باید با کیفیت باشد

همانگونه که در ابتدای این مقاله ذکر شد، صنایع دستی قلم زنی بر روی فلزاتی مثل نقره، مس و برنج اجرا می شوند و به همین دلیل ورقه ای که کار قلم زنی بر روی آن انجام می‌شود بایستی از کیفیت مطلوب برخوردار باشد تا کار نهایی علاوه بر ارزش معنوی دارای ارزش مادی نیز باشد. متاسفانه گاها در بازار خرید محصولات قلم زنی مشاهده می‌شود که کار قلم زنی بر روی فلزهای کم کیفیت انجام می‌شود.

در این حالت محصول نهایی نمی تواند کیفیت و ارزش مطلوب را داشته باشد. صفحه های فلزی مس نقره و برنج دارای سطح صاف و صیقلی هستند و بر روی آنها هیچگونه رگه های بی کیفیت وجود ندارد. همچنین صفحه و فلزی که برای ایجاد و خلق یک کار قلم زنی انتخاب می‌شوند بایستی از مقاومت کافی در برابر فشارها برخوردار باشند.

 

در کارهای مشبک ظرافت به خوبی اجرا شده باشد

همانگونه که در ابتدای این متن ذکر شد، مشبک کاری نیز یکی از شیوه های تولید صنایع دستی قلم‌زنی می‌باشد. به همین دلیل هنر مشبک کاری در این صنایع بایستی به صورت اصولی اجرا شده باشد، و از برش های بی جا و غیر اصولی در آنها خودداری شده باشد. متاسفانه برخی از هنرمندان کم تجربه با ابزار غیر اصولی این کار را انجام می دهند و همین مسئله باعث می‌شود که کار نهایی فاقد کیفیت، زیبایی و اصالت مطلوب باشد. توجه به ظرافت کار شده در محصول، از مهم ترین نکاتی است که هنگام خرید

 

خرید قلم زنی را از مراکز معتبر انجام دهید

یکی از مهمترین نکته ها در هنگام خرید صنایع دستی قلم‌زنی این است که خرید خود را از مراکز معتبر انجام دهید. امروزه مراکز مختلفی نسبت به فروش صنایع دستی قلم زنی اقدام می‌کنند و برخی از این مراکز فاقد تخصصی و اعتبار لازم هستند و همین مسئله باعث می شود که محصولات بی کیفیت به دست خریداران برسد. همواره سعی کنید خرید خود را از مراکز تخصصی و یا مراکز متخصص تولید صنایع دستی قلم زنی انجام دهید. برای این کار می توانید از شیوه خرید اینترنتی استفاده کنید. البته برای انجام این کار بایستی خرید خود را از طریق مراکز معتبر انجام دهید.

در این صورت می توانید با کمترین دغدغه، مناسب ترین قیمت و بدون واسطه خرید بهترین صنایع دستی قلم زنی را انجام دهید. همچنین باید توجه داشت که خرید صنایع دستی نیاز به تخصص کافی دارد به همین دلیل بهتر است در هنگام خرید از افراد کارشناس کمک بگیرید و یا اینکه خرید خود را از مراکز تخصصی و حرفه ای انجام دهید. در این مراکز تخصصی خرید محصولات قلم زنی افرادی حضور دارند که می توانند به شما برای خرید یک محصول با کیفیت مشاوره دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
10 پیشنهاد فوق العاده برای خرید هدیه روز معلم قیمت مناسب (زنانه و مردانه)
ایده های ناب خرید هدیه برای دفتر کار پدر
٨ هدیه شیک و خاص برای محل کار پدر
آداب و رسوم هدیه خریدن و هدیه دادن
راهنمای مختصر آداب هدیه دادن
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
صنایع دستی دکوری برای اتاق پذیرایی
10 صنایع دستی زیبا برای تزئین اتاق پذیرایی
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من