آشنایی با سنت‌های هدیه دادن در سراسر جهان

زمان مطالعه: 7 دقیقه
آداب و رسوم و سنت های هدیه دادن در سرتاسر جهان
در این مقاله میخوانید

هدیه دادن به عزیزان، همکاران یا دوستان در بسیاری از فرهنگ‌ها یک رسم ارزشمند و دوست داشتنی است. در خیلی از کشورهای مختلف در سرتاسر جهان، در طول سال و به مناسبت‌های مختلف هدیه‌هایی بین مردم رد و بدل می‌شود. در روزهای نزدیک به تعطیلات یا فرارسیدن مناسبت‌های خاص مانند جشن آغاز سال نو، کریسمس، ولنتاین، عید پاک، جشن حنوکا و رویدادهای فصلی دیگر، مردم به همدیگر هدیه می‌دهند تا محبت، صمیمیت و احترام خود را به یکدیگر ابراز کنند. در مورد سنت‌های هدیه دادن در سراسر جهان چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید مردم کشورهای مختلف دنیا در مورد خرید هدیه و کادو دادن به چه رسم‌هایی پایبند هستند؟ در این مقاله شما را با فرهنگ هدیه دادن در کشورهای گوناگون آشنا می‌کنیم تا در صورت سفر به این کشورها، معاشرت با مردم اهل این کشورها و یا تدارک هدیه برای آن‌ها بتوانید انتخاب بهتری برای خوشحال کردنشان داشته باشید.

 

چند نکته کلی برای هدیه دادن در فرهنگ‌های مختلف

به خوبی می‌دانیم که همه از هدیه گرفتن خوشحال می‌شوند و کادو دادن به دیگران یک راه موثر برای شاد کردن آن‌هاست. اما این موضوع الزاما به آن معنا نیست که پیدا کردن هدیه مناسب کار راحتی است. برعکس، یافتن هدیه خوب و مناسب می‌تواند کار سختی باشد؛ مخصوصا زمانی که دوست، همکار یا رئیس شما از نقطه دیگری از جهان آمده باشد!

هدیه دادن در سراسر جهان با رسوم و فرهنگ‌های مختلف گره خورده و تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد که با وجود داشتن جزئیاتی ظریف، هنوز هم مهم هستند و بهتر است از آن‌ها مطلع باشید. پس در چنین مواقعی با یک جستجوی اینترنتی ساده فرهنگ هدیه دادن را در کشور مورد نظر بررسی کنید. ممکن است یک سفر کاری یا توریستی شما را به آن کشور بکشاند و یا مردم آن کشور به ایران بیایند. در هر صورت، ارتباط و کادو دادن در سطح بین‌المللی، نیازمند دانستن مهم‌ترین اصول در مورد هر تفاوت فرهنگی است. مثلا تبادل یک هدیه خاص در برخی فرهنگ‌ها یک رسم بسیار ارزشمند است، در حالی که در بعضی فرهنگ‌ها ممکن است بی‌اهمیت، نامناسب، یا گاهی اوقات نشانه بدشانسی و توهین‌آمیز باشد.

از طرفی هدیه دادن در سراسر جهان با سیاست‌های شرکت‌ها و دولت‌ها نیز در ارتباط است.  به عنوان مثال، بسیاری از شرکت‌ها در کشورهایی مانند سنگاپور و ایالات متحده، سیاست‌هایی را در جهت محدود کردن دادن یا گرفتن هدایا در تلاش برای جلوگیری از هرگونه رشوه دادن وضع کرده‌اند. کشورهای دیگر مانند دانمارک، شما را وادار می‌کنند ارزش هدیه یک شرکت را در صورتی که از مقدار معینی بیشتر شود، به مقامات مالیاتی اعلام کنید.

یک نکته دیگر، زمان مناسب برای ارائه هدیه مورد نظر است. موقعیت‌های مختلفی برای تقدیم کادو به مخاطب وجود دارد که باید به آن‌ها دقت کرده و شرایط مناسب‌تر را پیدا و انتخاب کنید؛ در یک جلسه خصوصی و خارج از دفتر کار، در یک محیط اجتماعی یا… .

 

فرهنگ هدیه دادن در سراسر جهان چگونه است؟

یک مقاله جای کافی برای اشاره به فرهنگ هدیه دادن و گرفتن در همه کشورهای دنیا ندارد، اما می‌توان به یک سری از کشورهای شناخته شده در این مورد اشاره کرد تا تفاوت‌ها و شباهت‌های فرهنگی ملموس‌تر شود. در ادامه به چندین کشور مختلف و سنت‌های کادو دادن در آن‌ها می‌پردازیم.

 

رسم هدیه دادن در ژاپن

در ژاپن بر روی احترام و آداب بسیار تاکید می‌شود و مطابق سنت ژاپنی‌ها، دادن یا گرفتن هدیه‌ها باید با هر دو دست انجام شود. همچنین مرسوم است که برای باز کردن هدیه، عجله نکرده و تا رسیدن زمانی دیگر که هدیه دهنده حضور ندارد، صبر کنید. آن‌ها از جالب‌ترین فرهنگ‌های هدیه دادن در سراسر جهان را دارند.

ژاپنی‌ها معمولا هنگام دیدن شخصی برای اولین بار یا بعد از مدت‌ها، یا بعد از فروش در روابط کاری، یک هدیه کوچک با خود به همراه می‌آورند. زمان‌های اصلی هدیه دادن در ژاپن، مناسبت‌های اواسط تابستان و همچنین پایان سال هستند. ژاپنی‌ها به هر کسی که مدیونش هستند هدایایی می‌دهند، مافوق، زیردستان، همکاران و مشتریان خوب! همچنین دریافت کننده هدیه معمولا در موقعیتی مناسب، برای جبران یک هدیه با ارزش مشابه یا کمی بالاتر تهیه کرده و به فرد تقدیم می‌کند. مردم ژاپن معتقدند هدایا باید به خوبی بسته‌بندی شوند و ارائه یک هدیه به اندازه محتوای درونش، مهم است!

 

 

رسوم کادو دادن در چین

چینی‌ها هم عادت‌های جالبی در رابطه با هدیه دادن دارند. مثلا خیلی اوقات بنابر تعارفاتی که در بین ما هم رایج است، قبل از اینکه در نهایت یک هدیه را بپذیرند، دو یا سه بار آن را رد می کنند! این بدان معنا نیست که قدر هدیه را نمی‌دانند یا آن را بی‌ارزش می‌دانند، بلکه صرفا عادتی برای ابراز ادب و حیاست. هدیه دادن در سراسر جهان الزاما با تعارف همراه نیست، اما چینی‌ها به احتمال بیشتری چنین رفتاری را از خود نشان می‌دهند.

در بین مردم چین وقتی یک هدیه‌ای دریافت می‌کنند، فکر تدارک یک هدیه یا لطف متقابل وجود دارد. این حس متقابل چیزی است که بیشتر مردم چین از کودکی آموخته‌اند و به ارزش لطف و هدایا حساس هستند. بنابراین در فرصت مناسب از هدایای دیگری برای ابراز قدردانی از کادویی که دریافت کرده‌اند، استفاده می‌کنند.

نمونه‌هایی از هدایای نامناسب در فرهنگ چینی‌ها عبارتند از چاقو، قیچی، یا بازکننده نامه که ممکن است نمادی از قطع رابطه باشد! همچنین جالب است بدانید ساعت در بین مردم اهل چین هدیه ناخوشایندی است، چراکه در بسیاری از لهجه‌های چینی، عبارت «تقدیم کردن یا اهدای ساعت» شبیه به «بدرقه کردن به سوی مرگ» است! هدیه نامناسب دیگر، دستمال‌های جیبی و پارچه‌ای هستند، چون به نظرشان گریه و مراسم تشییع جنازه را یادآوری می‌کنند و ممکن است بدشانسی بیاورند. جالب است بدانید در بین چینی‌ها عدد 4 بدیمن تلقی می‌شود و بر این باورند که می‌تواند بدشانسی به همراه داشته باشد؛ زیرا تلفظ عدد 4 و مرگ در زبان چینی به هم نزدیک هستند. پس اگر هدیه‌ی شما چهار جزء دارد یا در مجموعه‌های چهارتایی بسته‌بندی شده، از آن صرف نظر کنید، مگر اینکه مجموعه‌ای 2 جفتی باشد.

 

فرهنگ هدیه دادن در مصر

بیایید در کنار سایر آداب هدیه دادن در سراسر جهان، به کشوری مثل مصر نگاه کنیم. در بین مصریان متداول است که به اقوام نزدیک یا افرادی که رابطه حرفه‌ای و کاری با آن‌ها دارند، در مراسم‌های مهم زندگی مانند عروسی یا فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه، هدیه می‌دهند. مصری‌ها دوست دارند با هدیه دادن به دوستان خود، رویدادهای مهم زندگی آن‌ها را جشن بگیرند. از طرفی یک هدیه برای تبریک آغاز ماه رمضان به مردم مسلمان آن کشور، حتی اگر از طرف یک فرد غیرمسلمان باشد، حرکتی فوق‌العاده خوشحال کننده است.

مصری‌ها شبکه‌های شخصی و حرفه‌ای خود را در روابط با اطرافیان، تا حدی با مبادله‌ی هدایا می‌سازند و حفظ می‌کنند. بنابراین هدیه دادن به ویژه در روابط طولانی مدت بینشان رایج است. عرضه‌کنندگان و فروشندگان هم معمولاً هدایایی مانند تقویم و اقلامی را که لوگو یا برندشان روی آن‌ها وجود دارد، برای مشتریان خود ارسال می‌کنند.

 

آداب کادو دادن در روسیه

رسوم هدیه دادن در سراسر جهان در روسیه‌ هم با ظرافت‌هایی همراه است. مردم روسیه بسته به رابطه‌ای که با فرد مقابل دارند و زمینه یا مناسبت هدیه دادن، کادوهایی با ارزش مختلف تهیه می‌کنند. اما در روابط کاری باید از دادن هدایای گران قیمتی که ممکن است به‌عنوان رشوه تلقی شود، خودداری کنند. هدایای کاری در پایان معامله یا جلسات داده می‌شود نه در ابتدای آن! تا به کاهش هرگونه برداشت نادرست در مورد آن کمک کند.

در بین مردم روس هدیه دادن گل‌هایی که به تعداد زوج بسته شده‌اند، نامناسب است. هدیه دادن گل‌های زرد، نیلوفر یا میخک را هم به آن اضافه کنید، چون این گل‌ها معمولا در مراسم تشییع جنازه استفاده می‌شوند و هدیه دادن آن‌ها بدشگون است.

ممکن است همیشه هدایا در مقابل هدیه دهنده باز نشود یا برخی از روس‌ها در ابتدا پیشنهاد هدیه را با یک تعارف رد کنند. بهترین کار این است که هنگام کادو دادن، آن هدیه را کم اهمیت جلوه دهید تا فرد مقابل احساس راحتی بیشتری داشته باشد و هدیه را قبول کند. اگر هدیه‌ای را به خانه یک همکار روسی بیاورید، می‌توانید بگویید که این هدیه برای خانه، همسر یا فرزندان است. اگر هدیه رد شود، چه در یک محیط تجاری یا خانگی، هدیه دهنده معمولاً آن را قبل از رفتن روی میز می‌گذارد و چیزی می‌گوید که تعارفات را به حداقل می‌رساند.

 

رسوم اهدای هدیه در امریکا

در آمریکا با توجه به این که یک کشور چند ملیتی است، از فرهنگ هدیه دادن در سراسر جهان وام گرفته شده است. مثلا توجه به محدودیت‌های شرکتی یا دولتی در مورد دادن یا قبول کردن و گرفتن هدیه مهم است. مقامات دولتی در ایالات متحده معمولاً محدودیت‌های صریحی برای دریافت کردن یا نوع هدایای دریافتی دارند. آمریکایی‌ها معمولاً هنگام ملاقات برای اولین بار یا به‌عنوان تشکر از انجام تجارت با یکدیگر، برای مشتریان هدیه نمی‌آورند. با این حال، ممکن است در طول فصل تعطیلات قبل از شروع سال نو (اواخر دسامبر) به همکاران و مشتریان هدایایی بدهند. معمولاً در این زمان رئیس یک شرکت به دستیاران اجرایی و سایر کارمندان خود هدیه می‌دهد.

وقتی هدیه‌ای به یک آمریکایی داده می‌شود، هدیه دهنده ممکن است بعدا در ازای آن هدیه دریافت نکند. آمریکایی‌ها اغلب هدیه را فوراً، در مقابل هدیه‌دهنده باز می‌کنند تا ببینند چیست و از دریافت آن کالا تشکر کنند. سایر فرهنگ‌ها و آداب و روسم می‌تواند بر حسب اینکه تبار آن مردم به کدام کشورهای جهان برگدد، متفاوت باشد.

 

فرهنگ کادو دادن در فرانسه

فرانسوی‌ها به‌طور ویژه‌ای به سلیقه خوب در انتخاب و اهدای هدیه توجه می‌کنند. زمان‌بندی هم بریشان بسیار مهم است. اما معمولا به‌طور کلی در اولین جلسه کاری از هدیه دادن اجتناب می‌کنند. فرهنگ هدیه دادن در سراسر جهان می‌تواند اشتراکاتی را در بین کشورهای مختلف نشان دهد که همیشه جالب بوده است. برای مثال، بیشتر فرانسوی‌ها مانند ما ایرانی‌ها وقتی به خانه شخصی دعوت می‌شوند، هدیه‌ای می‌آورند و قبل از غذا یا مهمانی تقدیم می‌کنند.

هدایای خوب از نظر فرانسوی‌ها نشان دهنده قدردانی از دانش و هنرهایی مانند کتاب و موسیقی هستند. در عوض، دادن هدایایی که لوگوی یک شرکت بر رویشان درج شده می‌تواند نمایانگر بد سلیقگی باشد. وقتی به خانه یک شخص فرانسوی دعوت می‌شوید، گل‌ها معمولاً هدیه مناسبی هستند. ولی از انتخاب گل‌های داوودی (که برای مراسم تدفین استفاده می‌شوند)، گل رز قرمز (که بین عاشقان و دوستان بسیار خوب رد و بدل می‌شود)، و میخک (که تصور می‌شود بدشانسی می‌آورد) اجتناب کنید. پک‌های شکلات هم هدیه خوبی در بین فرانسوی‌ها محسوب می‌شوند.

 

در این مقاله با آداب هدیه دادن در سراسر جهان و نکات فرهنگی جالبی در مورد آن آشنا شدیم که نشان می‌دهد انتخاب یک هدیه مناسب می‌تواند کار حساسی باشد. قبل از انتخاب و تدارک هدیه برای مردم کشورهای دیگر، در مورد فرهنگ هدیه دادن در آن کشورها تحقیق کنید تا بتوانید کادوی درستی را انتخاب کنید. پیشنهاد اریسا برای انتخاب هدیه‌هایی که همیشه خاص و ارزشمند باشند و مردم همه کشورها آن‌ها را دوست داشته باشند، صنایع دستی هنری و نفیس ایرانی است که همواره منحصر بفرد و دوست داشتنی هستند. چه بخواهید این هدایا را برای خارجی‌هایی که به ایران آمده‌اند تهیه کنید و چه به فکر ارسال یا بردن آن‌ها به کشورهای دیگر باشید، اریسا گیفت همراه شماست تا بهترین هدایا را انتخاب کرده و شادترین لحظات را در خاطراتتان خلق کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
10 پیشنهاد فوق العاده برای خرید هدیه روز معلم قیمت مناسب (زنانه و مردانه)
ایده های ناب خرید هدیه برای دفتر کار پدر
٨ هدیه شیک و خاص برای محل کار پدر
آداب و رسوم هدیه خریدن و هدیه دادن
راهنمای مختصر آداب هدیه دادن
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
صنایع دستی دکوری برای اتاق پذیرایی
10 صنایع دستی زیبا برای تزئین اتاق پذیرایی
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من