چگونه از ظروف فیروزه کوبی نگهداری کنیم؟

روش نگهداری از ظروف فیروزه کوبی
در این مقاله میخوانید

فیروزه کوبی از هنرهای نفیس ایرانی است که برای هرکسی دلنشین و جذاب به نظر می‌اید. از این هنر در تهیه ظروف و زینت بخشی انواع لوازم استفاده می‌شود. نگهداری ظروف فیروزه کوبی از دغدغه‌های اکثر افراد است؛ هرچند که این ظروف ماندگار و بادوام هستند اما از آنجاییکه ارزش بالایی دارند بهتر است در نگهداری آن نکاتی را رعایت کنید.

ما سعی کردیم تا مقاله کاملی در خصوص ظروف فیروزه کوبی و افزایش ماندگاری آن‌ها ارائه دهیم تا یک مرجع کامل در این خصوص داشته باشید. با اجرایی کردن این نکات حتی اندکی از کیفیت و براقیت ظروفتان کم نشده و مثل روز اول درخشنده باقی می‌مانند.

هنر فیروزه کوبی چیست؟

سنگ‌های فیروزه از ارزشمندترین سنگ‌‌هایی هستند که در کشور ایران استخراج و فرآوری می‌شود. از این سنگ‌ها که عموما در طیف مختلف رنگ آبی و سبز موجود هستند در طراحی انواع ظروف، ساخت زیورآلات و دیگر لوازم زینتی استفاده می‌شود که به هنر فیروزه کوبی معروف است. هنر فیروزه کوبی به این شکل اصیل و سنتی متعلق به ایران بوده و در هیچ کجای جهان چنین طراحی ظریف و زیبایی را با سنگ فیروزه شاهد نیستید. این هنر ابتدا در شهر نیشابور و سپس مشهد و اصفهان رواج پیدا کرد و بهترین نوع فیروزه را در این مناطق می‌توان یافت.

سنگ فیروزه

سنگ‌های فیروزه دوام و ارزش مادی بالایی دارند؛ بنابراین هنر فیروزه کوبی از این منظر هم یک هنر قابل توجه و منحصر به فرد به فرد به شمار می‌رود. جالب است بدانید که قدمت این هنر بیش از هفتاد سال نیست ولی در همین مدت کم باعث تحول بزرگی در طراحی ظروف و صنایع دستی شده است. هنر فیروزه کوبی بیشتر بر دو بستر مس و سفال استفاده می‌شود؛ اما در مواردی می‌توان آن را به روی چوب و متریال‌های مشابهی نیز پیاده کرد.

کاربرد هنر فیروزه کوبی

از هنر فیروزه کوبی در طراحی لوازم مختلفی استفاده می‌شود. در گذشته از این هنر بیشتر در زمینه ساخت و طراحی زیورآلات استفاده می‌شد؛ اما اکنون کاربرد آن محدود نیست و با خلاقیت می‌توان آن را در موارد مختلفی به کار برد. مثلا ظروفی مثل شمعدان، گلدان، شکلات خوری، تنگ، میوه‌ خوری، آجیل خوری سینی، دیس، بشقاب و استکان را می‌توان به کمک سنگ فیروزه زینت بخشید.

مشاهده محصولات: انواع ظروف فیروزه‌کوبی

نکات نگهداری ظروف فیروزه کوبی

شرایط نگهداری ظروف فیروزه کوبی، شرایط سختی نیست و هر کسی می‌تواند با تنها رعایت چند نکته ماندگاری ظروف خود را تا سالیان سال حفظ کند. این چند نکته عبارتند از:

💥مطالعه بیشتر: نکاتی که قبل از خرید فیروزه کوبی باید بدانید

●عدم تماس با شوینده قوی مثل وایتکس

بهتر است که از شوینده‌های قوی مثل وایتکس برای تمیزکردن این ظروف استفاده نکنید. شوینده‌های قوی خاصیت خوردندگی داشته و کیفیت ظرف با پایین می‌آورند. در مجموع توصیه می‌کنیم که از این ظرف‌های نفیس به خوبی نگهداری کنید تا نیاز به شست و شوی چندانی نداشته باشند. چنین ظرف‌هایی برای استفاده مداوم گزینه بهینه‌ای نیستند و نگهداری بیشتری را طلب می‌کنند.

●جلوگیری از تابش نور مستقیم  خورشید

بسیاری از افراد به قدرت نور خورشید و اثرگذاری آن بر لوازم خانه بی توجه‌اند. اگرچه با چندبار تابش نور هیچ آسیبی به ظروف و لوازم خانه نمی‌رسد؛ اما تابش نور به صورت مستمر باعث آسیب دیدگی چنین ظروفی شده و رنگ‌ و کیفیت آن‌ها را تأثیر قرار می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم این ظروف را در کنار پنجره قرار ندهید. به طور کل هرچه محیط بسته‌تر و کنترل شده‌تر باشد، کیفیت این ظروف بیشتر حفظ می‌شود.

ست هدیه صنایع دستی جفت قندان فیروزه با جعبه ترمه

●قرار گرفتن در محل ایمن

همانطور که گفتیم اکثر ظروف فیروزه کوبی عموما از جنس فلز یا سفال تشکیل شدند. این دو متریال به شدت حساس‌اند، بنابراین باید آن‌ها را در محلی قرار دهید که ایمنی لازمه را داشته باشند. بهترین مکان برای قراردادن ظروف فیروزه کوبی در بوفه، روی میز و انواع شلف است. در چنین مکان‌هایی ایمنی ظروف از حالت عادی بیشتر بوده و توجه افراد را هم بیشتر جلب می‌کند.

●عدم تماس با مواد شیمیایی، حتی رنگ‌ نقاشی یا مواد آرایشی سبک

بهتر است که ظروف خود را دور از هرگونه مواد شیمیایی، حتی رنگ‌های نقاشی و مواد آرایشی سبک قرار دهید. چنین موادی ممکن است که بافت ظروف را تخریب کرده و کیفیت آن را کاهش دهد. همچنین باعث می‌شود که بافت چسبنده سنگ‌ها ضعیف شده و به مرور زمان از ظرف جدا شوند. به همین خاطر از این ظرف‌ها به عنوان نگهدارنده مواد شیمیایی استفاده نکنید و ظروف دم دست‌تری را برای این مقاصد برگزینید.

●استفاده از جعبه یا سبد نگهداری

پیشنهاد می‌کنیم حتی الامکان این ظروف باارزش را در جعبه یا سبد نگهداری مخصوص نگهداری کنید تا بیش از حد با هوای محیط در تماس نباشد. هوای محیط ممکن است که پر از آلودگی و گرد و خاک باشد که به مرور بر ظرف اثر نامطلوب می‌گذارد. در هنگام خرید ظروف فیروزه‌کوبی از اریسا خیالتان راحت چون اریسا این محصولات را در بسته بندی های نفیس و کادویی عرضه میکند.

ست هدیه صنایع دستی فیروزه کوبی شامل کشکول و گلدان فیروزه کوب

افزایش ماندگاری پوشش پلی استر ظروف فیروزه کوبی

معمولا بر لایه رویی ظروف نفیسی مثل ظروف فیروزه کوبی از پوشش پلی استر استفاده می‌کنند. این پوشش بی رنگ بوده و در انواع شکل مات و شفاف موجود است. پلی استر باعث محافظت از فرسایش ظروف در مرور زمان شده و ماندگاری آن را به شدت افزایش می‌دهد؛ با اینحال نیاز است که نکاتی را در خصوص حفظ بیشتر آن رعایت کنید:

●عدم تماس با مواد خوراکی بیش از حد گرم یا سرد

معمولا از ظروف فوق برای استفاده روزمره استفاده نمی‌کنند؛ اما اگر قصد دارید از این ظروف به صورت کاربردی استفاده کنید، توجه داشته باشید که مواد مصرفی درون آن دمای متعادلی داشته باشد. دمای بیش از حد گرم یا سرد پوشش پلی استر را تحت تأثیر قرار داده و از کیفیت آن می‌کاهد.

●دوری از رطوبت

رطوبت می‌تواند بافت پلی استر را به مرور شکننده کند. اگر در محیط مرطوب زندگی می‌کنید، برای نگهداری از ظروف فیروزه کوبی باید آن‌ها را دور از سطوحی مثل زمین، یا دیوار قرار بدهید. در چنین مناطقی کفپوش و دیوار بیشترین رطوبت را به وسیله‌ها منتقل می‌کنند. بهتر است که مکانی خشک و با نور متعادل را برای این ظروف در نظر بگیرید.

●شست و شوی دستی

این ظروف را به هیچ وجه درون ماشین ظرفشویی قرار ندهید. باید نهایت احتیاط را نسبت به ظروف فیروزه کوبی داشته باشید و به وسیله یک اسفنج نرم و بدون هیچ فشاری آن را تمیز نمایید. ماشین ظرفشویی با فشار آب زیاد این پوشش را فرسوده می‌کند.

●جلوگیری از ابزار تیز در تماس با ظرف

قراردادن ابزارهای تیز مثل چاقو، قیچی و… باعث می‌شود پلی استر آسیب ببیند. شست و شو با سیم‌های ظرفشویی نیز کیفیت این پوشش را تهدید می‌کند. این ظرف مکان مناسبی برای قراردادن لوازم تیز و ضمخت نیست.

اریسا؛ مرجع معتبر خرید انواع ظروف هدیه صنایع دستی

شرکت اریسا بهترین و باکیفیت‌ترین ظروف صنایع دستی را به شکل هدیه‌های نفیس به شما اهدا می‌کند. اگر قصد انتخاب یک هدیه فراموش نشدنی و ارزشمند را دارید، اریسا می‌تواند بهترین گزینه‌ها را در اختیار شما قرار داده و در هر تعدادی به دست شما برساند. یکی از نکات مثبت خرید هدیه از سمت ما این است که بدون هیچ اتلاف وقتی می‌توانیم این هدیه‌ها را کاملا ایمن به شما یا شخص موردنظرتان اهدا کنیم. موضوع بعدی این است که ما می‌توانیم بسته بندی هدیه شما را با توجه به ایده و خواسته‌تان شخصی سازی کرده تا فرد موردنظرتان احساس ارزشمندتری نسبت به آن داشته باشد. در صورت نیاز به راهنمایی‌ بیشتر می‌توانید شماره‌ 09395005001 یا 52906 021 تماس بگیرید. مشاوران ما به شما تمام نکات لازمه را خواهند گفت تا بهترین هدیه را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
10 پیشنهاد فوق العاده برای خرید هدیه روز معلم قیمت مناسب (زنانه و مردانه)
ایده های ناب خرید هدیه برای دفتر کار پدر
٨ هدیه شیک و خاص برای محل کار پدر
آداب و رسوم هدیه خریدن و هدیه دادن
راهنمای مختصر آداب هدیه دادن
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
صنایع دستی دکوری برای اتاق پذیرایی
10 صنایع دستی زیبا برای تزئین اتاق پذیرایی
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من