ملیله کاری، هنری اصیل حاصل ظرافت و دقت

زمان مطالعه: 4 دقیقه
ملیله کاری، هنر اصیل ظرافت و دقت
در این مقاله میخوانید

ملیله کاری که به آن ملیله سازی نیز گفته می شود، شامل کار با مفتول های نازک نقره است که توسط آن ظروف تزئینی ساخته می شوند. شمش نقره مورداستفاده در ملیله کاری دارای عیار 100 بوده که آن را توسط دستگاه های نورد و چکش به صورت مفتول نازک چهارپهلو در می آورند. سپس این مفتول ها با مفتول های دیگری از جنس نقره که عیار پایین تری دارند لحیم کاری می شوند. در ملیله سازی می توان انواع نقش های بته جقه، ریزه جقه، برگ فرنگ، برگ، غنچه، پیچ، جفت پیچ، پیچک، سه چشمه و… را با ظرافت خاصی ایجاد کرد. این محصولات آنقدر زیبا و ظریف طراحی و ساخته می شوند که جایگاه ملیله سازی در ایران را محکم کرده و امروزه نیز از این حرفه برای ساخت انواع صنایع دستی استفاده می شود. به سبب ظرافت و زیبایی و نیز دست ساز بودن محصولات ساخته شده با ملیله کاری، از آنها به عنوان هدیه نیز استفاده می شود.

 

تاریخچه ملیله کاری

هنر ملیله کاری در ایران تاریخی دور و دراز دارد و اولین اشیای ملیله کاری شده در ایران به حدود سال های 330 تا 550 قبل از میلاد، یعنی زمان هخامنشیان، مربوط می شود. این هنر در دوره ساسانیان و سپس سلجوقیان به اوج خود رسید و به طوری که صنعتگران با استفاده از نقره ظروف گران بهایی برای طبقه اشراف می ساختند و آنها را با سنگ های گران قیمت تزئین می کردند. اکثر محصولات ملیله کاری که در این دوره توسط فلزکاران ساخته شدند در حمله اعراب به ایران به غارت رفته و امروزه آثار کمی از این گنجینه های گرانبها باقی مانده است. ملیله کاری در ایران تا زمان پهلوی تنها در شهر زنجان رواج داشته است؛ اما پس از آن این هنر به شهرهای تهران، اصفهان و خراسان نیز رسیده است و اکنون نیز در این مناطق ملیله سازی در حال انجام است.

خاستگاه و محل پیدایش این هنر

برخی افراد به اشتباه ملیله سازی را هنری برخاسته از اصفهان می دانند. اما باید گفت که هنر ملیله سازی به استان خراسان و مناطق شرق و شمال شرق ایران مرتبط می شود. در دوره سلجوقیان به سبب جنگ هایی که در ایران و مخصوصا این نواحی رخ داد، عده زیادی از هنرمندان خراسانی به شهرهایی چون زنجان، بروجرد، همدان، تبریز و به ویژه شهر موصل مهاجرت کردند و این امر موجب رواج یافتن ملیله کاری در این شهرها شد. البته آثار کشف شده در اطراف مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی نشان دهنده قدمت سه هزار ساله ملیله کاری در شهر اردبیل است. ملیله کاری اردبیلی با نقش های خاص، متمایز از آثار کشف شده در استان های زنجان و اصفهان است. مثلا نقش و نگار و مراحل کار گوشواره زرپیاله که در استان اردبیل یافت شده است، طراحی منحصر به فرد این اثر هنری را نشان می دهد.

وضعیت فعلی ملیله کاری در ایران

امروزه با توجه ویژه ای که به صنایع دستی می شود، ملیله کاری توانسته به جایگاه خود باز گردد و از این هنر در ساخت انواع محصولات صنایع دستی از ظروف گرفته تا زیورآلات استفاده می شود. اوج این هنر را می توانید در شهر زنجان مشاهده نمایید. در سال 1398، شهر زنجان با تصویب یونسکو به عنوان شهر ملیله نام گرفت. اطلاعات دقیقی از تاریخچه ملیله کاری در زنجان در دسترس نیست اما این شهر از دیرباز به هنر فلزکاری معروف بوده است و ملیله کاری نیز شاخه ای از هنر فلزکاری است و ردپای آن را می توان در آثار فلزی ساخته شده جست و جو کرد.

درآمد حاصل از این هنر

از آنجایی که فلز نقره در بین فلزات گرانبها دارای قیمت مناسبی است، ملیله کاری را می توان یک هنر دستی با درآمد مناسب و قابل توجه دانست. هنر دست همیشه هم از نظر زیبایی و ظرافت و هم از نظر ارزش مادی دارای جایگاه ویژه ای بوده و هست. بنابراین، محصولات ملیله کاری نیز ارزش اقتصادی قابل توجهی داشته و هم معرف فرهنگ، تمدن و اصالت هستند. به همین دلیل، استفاده از صنایع دستی ملیله سازی به عنوان هدیه های شرکتی و سازمانی و یا هدیه تبلیغاتی امری پسندیده و بسیار مناسب است. چراکه هم از هنر هنرمندان حمایت می شود و هم سنت ها حفظ می شوند. ضمن اینکه، از این طریق گسترش و رونق صنایع دستی در بخش ملیله کاری حاصل می شود که اشتغال زایی را به دنبال خواهد داشت.

 

انواع محصولات ساخته شده با ملیله کاری

محصولات متنوعی را می توان با هنر ملیله کاری ساخت و از آنها برای مصارف شخصی، هدیه دادن، به عنوان جهیزیه عروس و… استفاده می شود. رایج ترین محصولات ساخته شده با ملیله کاری عبارت اند از:

  • انواع گلدان
  • آیینه و شمعدان
  • ست های شیرینی خوری
  • ست های کاسه، سینی و شکلات خوری
  • ست آجیل خوری
  • سرویس قهوه خوری و چای خوری
  • سطل و جادستمالی
  • جای قاشق و چنگال
  • تابلو گل ملیله کاری شده
  • ساعت ملیله کاری

خرید محصولات ملیله کاری از اریسا

چنانچه به دنبال خرید هدیه صنایع دستی هستید، پیشنهاد ما به شما خرید محصولات ملیله کاری از اریسا است. سایت اریسا طیف گسترده ای از محصولات متنوع با بازه قیمتی مختلف را شامل می شود و اینچنین دست شما برای انتخاب بهترین هدیه باز و گزینه های انتهابی شما فراوان است. از نفیس ترین هدیه های ملیله کاری اریسا می توان به انواع آجیل خوری، چای نوش، ست جفت گلدان و شیرینی خوری، ست جفت گلدان و شکلات خوری، ست چای خوری، ست شیرینی خوری، ست شکلات خوری، کشکول ملیله، گلدان توپی ملیله و انواع قاب گل اشاره کرد.

ست جفت گلدان و شکلات خوری ملیله

  • شامل دو عدد گلدان توپی ملیله با ارتفاع 23 سانتی متر
  • یک عدد شکلات خوری ملیله متوسط با ارتفاع 25 سانتی متر
  • آبکاری نقره مرغوب با ضخامت بالا
  • همراه با جعبه چوب و چرم
  • 5 سال گارانتی تعویض در صورت هرگونه تغییر رنگ

آجیل خوری ملیله کاری با جعبه ترمه

  • کاسه آجیل پایه ملیله سایز 11 ارتفاع 10 سانتی متر
  • حاوی جعبه ترمه طرح فرهاد سایز کوچک و رنگ های متنوع

کشکول ملیله سایز 1 در جعبه طرح نگارگری

  • کشکول نقلی میله سایز 1 با ارتفاع 15 سانتی متر
  • حاوی جعبه هاردباکس طرح نگارگری

چای نوش نقره فام 3 نفره

  • گالش چای خوری ملیله با ارتفاع 8 سانتی متر
  • سینی قهوه خوری 3 نفره ملیله 21*25
  • حاوی جعبه هاردباکس تلسکوپی طرح اسلیمی

از دیگر مزایای خرید هدیه ملیله کاری شده از سایت اریسا می توان به گارانتی تعویض محصولات، درج نام و شخصی سازی کالا متناسب با نیاز های شما، ارائه محصولات در بسته بندی نفیس، ارسال محصولات خریداری شده در کوتاه ترین زمان و مهم تر از همه، کیفیت بالای محصولات اشاره کرد. برای دریافت مشاوره و خرید هدایای ملیله کاری متناسب با بودجه خود از اریسا، می توانید با شماره های 02152906 و 09395005001 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
10 پیشنهاد فوق العاده برای خرید هدیه روز معلم قیمت مناسب (زنانه و مردانه)
ایده های ناب خرید هدیه برای دفتر کار پدر
٨ هدیه شیک و خاص برای محل کار پدر
آداب و رسوم هدیه خریدن و هدیه دادن
راهنمای مختصر آداب هدیه دادن
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
صنایع دستی دکوری برای اتاق پذیرایی
10 صنایع دستی زیبا برای تزئین اتاق پذیرایی
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من