چالش‌های پیش روی صنایع دستی ایران

صنایع دستی و مشکلات پیش رو
در این مقاله میخوانید

صنایع دستی، میراث ارزشمند

صنایع دستی یکی از مهم ترین میراث به جامانده از نیاکان  و گنجینه فرهنگی یک سرزمین و ملت است. که یک ملت باید برای حفظ و بقای آن بکوشد. اکنون به چند مورد ازدلالیل اهمیت این میراث ارزشمند میپردازیم: این صنایع علاوه برا دارا بودن زیبایی شناختی،حفظ جایگاه و ارزش خود در زمینه های مختلف هنری،یکی از هنر های اصیل یک سرزمین‌، هویت بخشیدن به یک ملت و سرزمین به یک منبع مهم ارزش افزوده و بهره وری اقتصادی تبدیل شده است. علاوه براینها صنایع دست ساز به علت زمان زیادی که برای ساخت آنها صرف شده و دقت و تمرکز بالا در تولیدشان ارزش بالایی دارند.

اما امروزه در ایران این صنایع به دلایل متعددی از جمله توسعه صنایع مدرن، کمبود بازار فروش و عرضه محصولات تولیدی و همچنین نبود حمایت کافی مسؤولان، مورد بی مهری قرار گرفته است

صنایع دستی فراموش شده

لاک تراشی، سنگ تراشی، ابریشم بافی، سیاه چادر بافی برک بافی، دواتگری، نمد مالی، احرامی بافی،پای پوش های سنتی، کلاه بافی،سراجی سنتی،علامت سازی، خراطی، صحافی سنتی، دباغی سنتی از جمله صنایع دستی هایی است که دیگر به فراموشی سپرده شده اند.

تاثیر انقلاب صنعتی بر صنایع دستی ایران

انقلاب صنعتی با صنعتی شدن کارخانه ها و صنایع در قرن هجدهم میلادی رخ داده است. در این زمان چند موقعیت کلی برای صنایع دستی ایران اتفاق افتاد: گروهی از انها متحول شدند و به طور کلی به صورت مدرن تولید شدند، دسته ای دیگر بیش از پیش در زمینه رقابت تاختند و پر رونق و مقتدرانه به حرکت خود ادمه دادند ،تعدادی از انها به فراموشی سپرده شدند و به بقای خود خاتمه دادند، عده ای با کم رونقی رو  به رو شدند برخی نیز توانستند اصالت و سنت را حفظ کنند و در عین حال تغییرات را پذیرفتند و به حیات خود ادامه دادند.

موانع تولید صنایع دستی در ایران

مشکلات صادرات صنایع دستی، وجود محصولات صنایع دستی تقلبی، نبود استانداردهای مورد نیاز برای تولید،مشکلات مرتبط با بازاریابی و فروش کالا، توجه نکردن به صنایع دستی به عنوان یک صنعت ارزآور، ارائه تسهیلات بانکی مناسب برای افزایش نقدینگی و سرمایه ی در گردش کارگاههای صنایع دستی، تجهیزات نامناسب با سطح تکنولوژی پایین، مشکلات مرتبط با بازاریابی و برند سازی، عدم توسعه گردشگری و تاثیر آن بر بازار صنایع دستی، مشکلات مربوط به توزیع و فروش، عدم تناسب آموزش های صنایع دستی با نیازهای بازار، عدم شناسایی بازارهای هدف،مشکلات مرتبط با دولت و سازمان های ذی ربط، همکاری نکردن سفارت خانه ها برای برگزاری نمایشگاه های مرتبط با صنایع دستی،  مشکلات مربوط به طراحی و تولید از جمله موانع تولید صنایع دستی در ایران هستند.

توجه نکردن به صنایع دستی به عنوان یک صنعت ارز آور در کشور مشکلیست که در این زمینه وجود دارد در حالی که تجارت صنایع دستی سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی و افزایش درآمد های ارزی میتواند داشته باشد.

مشکلات مربوط به طراحی و تولید

بدین دلیل است که در ساخت و تولید محصولات کمبود خلاقیت و نوآوری وجود دارد ،همچنین طراحی ضعیف و به روز نبودن محصولات با بازار روز دنیا،مشکلات  متناسب نبودن آموزش‌های صنایع دستی با نیازهای بازار،کاربردی نبودن برخی محصولات ،تحمیل هزینه های اضافی به دلیل دوری کارگاه های تولیدی از بازار، فقدان نظارت بر کیفیت برخی محصولات تولید شده، نبود کارگاه های تولیدی مدرن و مجهز و گرانی ابزارتولید از جمله مشکلات مربوط به طراحی و تولید است.

مشکلات مربوط به توزیع و فروش کالا

بالا بودن قیمت محصولات صنایع دستی در رقابت با تولیدات خارجی، وجود محصولات کپی کاری  شده‌ و تقلبی با قیمت ارزان، گرایش مصرف کنندگان به محصولات خارجی نسبت به نمونه های تولید شده مشابه  داخلی‌، نبود رقابت پذیری محصولات صنایع دستی‌،استقبال کم گردشگران از محصولات صنایع دستی

مشکلات مرتبط با بازار یابی و برند سازی

ضعف تحقیق در زمینه بازار های فروش و صادرات صنایع دستی، وجود مشکلات سیاسی باعث عدم ارتباط با بازار هایی که قدرت خرید بالایی دارند، اشنا نبودن با فنون و مهارت های بازاریابی و راه و روش تولیدات صنایع دستی، تحقیقات ناکافی بازار مصرف برای نیاز های بازار، نبود تبلیغات مناسب ضعف در برند سازی و نبود برند های مطمئن و معتبر از جمله مشکلات بازار یابی و برند سازی است

مشکلات مرتبط با دولت و سازمان های ذی ربط

نبود نگاه تجاری به این بخش در سطوح کلان،  مناسب نبودن قوانین بیمه ای در این زمینه، نقص در سیاست گذاری های سازمان صنایع دستی میراث فرهنگی و گردشگری در عرصه صنایع دستی‌، واردات  انبوه کالاهای خارجی به داخل کشور، عدم همخوانی گزارش های گمرک از حجم و رقم کالا های صادراتی با اظهار نامه ی مالیاتی‌، ارائه نکردن تسهیلات ارزان و کم بهره برای حمایت از تولید، فقدان قوانینی برای مقابله با تولیدات مشابه خارجی و حمایت از تولید داخلی‌، فعالیت انفرادی اکثر فعالان حوزه صنایع دستی، نداشتن اتحادیه یا  صنف موثر در بین تولید کنندگان و توزیع کنندگان از جمله مشکلات مرتبط با با دولت و سازمان های ذی ربط است.

 مشکلات صادرات صنایع دستی ایران

قبل از آن که محصولی بتواند به مرحله صادرات برسد باید آن کالا در داخل کشور تولید کننده فروش بالایی داشته باشد.

با وجود اینکه ایران جزء سه کشور تولید کننده بزرگ صنایع دستی در کنار کشور های چین و هند است. اما همچنان چالش‌های صادرات صنایع دستی پابرجا هستند یکی از موانع صادرات صنایع دستی ایرانی کشور چین است.

فرش و گلیم یکی از زیباترین و مهمترین کالاهای صادراتی ایران است که به وسیله چینی‌ها دیگر آن رشد و ارزش سابق را ندارد. چینی ها توانستند فرش دستباف با نقوش و طرح های ایرانی تولید کنند.از انجایی که نیروی کار انسانی درچین بیشتر از ایران است مراحل تولید یک فرش در چین نسبت به ایران خیلی زود تر به پایان می رسد.

اریسا، پیشرو در تولید صنایع دستی ایرانی

صنایع دستی اریسا با وجود موانع تولید صنایع دستی در ایران توانسته محصولات با کیفیت و نفیس خود را به تمام دوستداران و علاقمندان صنایع دستی کهن ایران ارائه نماید شرکت اریسا با دقت و ظرافت محصولات خود را تولید می‌کند و در نهایت با بسته بندی های به همراه طراحی زیبا و الهام گرفتن از نقوش و نگاره های سنتی باعث ایجاد جذابیت برای گردشگران داخلی و خارجی شده است.

کیف چرم دوشی، بشقاب مینا کاری، قاب گل ملیله کاری،  قاب گلیم، ست کشکول فیروزه و ساعت خاتم کاری از جمله محصولات شرکت اریسا است.

ادامه حیات صنایع دستی

برای ادامه ی حیات صنایع دستی و تولید هرچه بیشتر این صنایع باید  تولید محصولات  بر اساس نیاز های جامعه صورت گیرد. برای کاربردی کردن محصولات صنایع دستی به صورت هدفدار تلاش کردو برای تجهیز کردن کارگاه ها و مراکز خدمات صنایع دستی در شهرستانها و استانها دولت کمک و همکاری کند. همچنین باید اقداماتی برای دستیابی اسان به مواد اولیه مناسب‌، اموزش و تربیت تولیدکنندگان ماهر، فروش محصولات و بازاریابی‌، تقویت فرایند تولید، استفاده از ظرفیت گردشگری، برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی برای معرفی محصولات صنایع دستی ایران‌، تبلیغات وسیع و ترویج مصرف کنندگان داخلی و خارجی برای خرید محصولات دست ساز ایرنی‌، ایجاد و تقویت تعاونی های صادر کنندگان صنایع ‌، گسترش و ترویج  از طریق ایجاد سایت های اینترنتی‌ و سعی در معرفی محصولات صنایع دستی‌ و را اندازی بازارچه های صنایع دستی در سراسر کشور انجام پذیرد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
10 پیشنهاد فوق العاده برای خرید هدیه روز معلم قیمت مناسب (زنانه و مردانه)
ایده های ناب خرید هدیه برای دفتر کار پدر
٨ هدیه شیک و خاص برای محل کار پدر
آداب و رسوم هدیه خریدن و هدیه دادن
راهنمای مختصر آداب هدیه دادن
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
صنایع دستی دکوری برای اتاق پذیرایی
10 صنایع دستی زیبا برای تزئین اتاق پذیرایی
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من