چگونه یک سازمان شادتر و با بهره‌ وری بالا داشته باشیم؟

افزایش بهره وری سازمان
در این مقاله میخوانید

روحیه و تعهد کارمندان یک سازمان نقش کلیدی در موفقیت و سوددهی آن دارد. بسیاری از مدیران راهکارهای متعددی از جمله اهدای هدیه سازمانی، افزایش مبالغ دریافتی، اعطای وام و… را برای بالاتر بردن بهره‌ وری کارمندان در نظر می‌گیرند؛ اما این قضیه به همین سادگی‌ها هم نیست. مدیران باید درک درستی از عملکرد فعلی کارمندان و نیازهای آن‌ها داشته باشند.

نمی‌توان یک راه حل را در هر شرایطی به کار برد. بهتر است که هوشمندانه رفتار نمود و با سنجش موقعیت، پاسخی مطمئن و متناسب با شرایط پیدا کرد. در این مقاله به اساسی‌ترین پرسش‌های مدیران جهت بهبود روحیه کارمندان و افزایش بهره‌ وری آن‌ها پاسخ داده‌‌ایم. اگر مدیر یک سازمان هستید پیشنهاد می‌کنیم که مقاله را تا انتها مطالعه نموده تا بهترین موضع را در این خصوص اخذ کنید.

آیا می‌توان عملکرد کارمندان یک سازمان را بالا برد؟

یکی از بزرگترین پرسش‌هایی هر سازمانی این است که آیا کارمندان به صورت بالقوه در سازمان از خود توانایی‌های بالایی نشان می‌دهند یا میزان ارتباط گیری آن‌ها با محیط کار نقش تعیین کننده‌ای در این خصوص دارد. بسیاری از مدیران معتقدند که اخذ راهکارهایی جهت بالاتر بردن بهره‌وری یک کار بی‌حاصل بوده و اتلاف وقت است.

 با بررسی عملکرد کارمندان در سازمان‌های بزرگ پیش از دریافت از روش‌های تشویقی  و پس از آن درمی‌یابیم که این عقیده اشتباه بوده و راهکارهای گوناگون جهت بهبود روحیه کارکنان و بهبود بهره‌وری افراد نتیجه مثبتی در کسب سود در پی دارد. همچنین با این‌کار تعهد آن‌ها به شما افزایش پیدا کرده و محیط کار امنی برای خود و دیگران خواهید ساخت. به عنوان مدیر یک سازمان بهتر است که از روش‌های بهینه و متناسب برای بهبود عملکرد کارکنان استفاده کرده تا در مدت زمان کوتاهی نتیجه تحول برانگیز آن را ببینید.

چرا باید تحلیل کاملی ازعملکرد کارمندان سازمان داشته باشیم؟

برای تصمیم‌گیری در خصوص اینکه  از چه روش‌هایی برای بهبود روحیه و عملکرد کارمندان به پیش بگیریم باید تحلیل درستی از عملکرد فعلی کارمندان سازمان داشته باشیم. این موضوع در چند بُعد به شما کمک خواهد کرد:

میزان تخصیص بودجه برای کارمندان

مدیران سازمان باید درک زیادی از این موضوع داشته باشند که عملکرد کارمندان تا چه حد بر روی سود نهاییشان تاثیر خواهد داشت. با توجه به حوزه کاری سازمان این میزان می‌تواند متفاوت و یا حتی نزدیک به صفر باشد. هرچقدر که عملکرد کارمندان بر کسب سود بیشتر باشد؛ طبیعتا بهتر است که بودجه بیشتری برای بالا بردن بهره ‌وری افراد در نظر گرفت.

اطلاع از اینکه بالاتر بردن بهره وری افراد در شرایط فعلی ضرورتی دارد یا خیر

مدیران باید بدانند که بهره‌ وری و روحیه افراد در چه شرایطی پایین است و در چه شرایطی سطح مطلوبی دارد. در این صورت می‌تواند در زمان درست وارد شده و با توجه به راهکارهایی سطح بهره‌ وری آن‌ها را بالاتر ببرد.

کسب اطلاع حدودی از نیازهای کارمندان

در برخی مواقع کارمندان نیازهای خاصی دارند. مثلا آن‌ها احتیاج به یک رایانه باکیفیت‌تر داشته یا وسیله خاصی مدنظرشان است. اگر مدیر تحلیل خوبی از نیازهای کارمندان داشته باشد، در چنین مواقعی می‌تواند به عنوان هدیه مدیریتی با صرف مقداری هزینه نیاز آن‌ها را رفع کرده و برایشان آرامش به ارمغان بیاورد.

کسب اطلاع در خصوص اینکه باید به همه کارکنان هدایایی از یک نوع اهدا کرد یا خیر

هر کارمند وظیفه خاص خودش را در سازمان دارد. وظیفه برخی از کارمندان سخت‌تر و پیچیده‌تر بوده و مسئولیت بیشتری نسبت به دیگران بر عهده دارند. طبیعی‌ است که مدیر باید به نقش هر کارمند آگاهی داشته باشد. با توجه به این مورد  راحت‌تر می‌تواند دست به انتخاب بزند که چه سبک از هدیه مدیریتی برای کارمندانش مناسب‌ است و تفاوت‌هایی قائل شود.

مؤثرترین جهت بهبود عملکرد کارمندان سازمان

راهکارهای متعددی برای بهبود عملکرد کارمندان یک سازمان وجود دارد؛ اما در این مقاله تصمیم گرفتیم به شکل خلاصه به 4 مورد از مؤثرترین راهکارها اشاره کنیم. در اکثر مواقع دیده شده که این موارد بیشترین تاثیر را در شادتر کردن محیط سازمان داشته است.

1-اعطای وام

درخواست وام، از رایج‌ترین درخواست‌های کارکنان است؛ به همین خاطر سازمان‌های بزرگ صندوق‌های وام کوچکی را طراحی کرده و با شرایط خاصی آن‌ها را به افراد اعطا می‌کند. اگر سازمان بزرگ و هوشمندی دارید، می‌توانید به کارکنان اصلی خود مبلغ محدودی وام اعطا کنید. قطعا این هدیه توجه آن‌ها را جلب خواهد کرد.

2-در نظر گرفتن ساعات استراحت

طبیعی است که هر سازمان زمان محدودی را برای استراحت کارکنانش و تجدید انرژی در نظر می‌گیرد. اگر مسئولیت‌های کارمندانتان زیاد بوده و روحیه پایینی دارند می‌توانید ساعات استراحت یا حتی مرخصی‌هایی را برایشان در نظر بگیرید. تجدید قوا همیشه نتیجه مثبتی داشته و روحیه کارمندان را بالا می‌برد.

3-افزایش درآمد ماهانه

یکی دیگر از راهکارها در خصوص بهبود عملکرد کارکنان، افزایش درآمد ماهانه‌ست. با این کار، افراد درآمد خودشان را نسبت به دیگر سازمان‌ها سنجیده و درک می‌کنند که سازمان اهمیت زیادی برای کارکنانش قائل است. طیف وسیعی از افراد در پی افزایش درآمد ماهانه‌شان عملکرد خود را بهتر می‌کنند تا بیشتر رضایت مدیران را کسب کنند. در صورتی که بودجه زیادی در اختیار ندارید، می‌توانید افزایش درآمد ماهانه را برای زمان محدودی اعمال کنید.

4-بهبود وضعیت ظاهری سازمان

ظاهر دفتر کار و سازمان تاثیر زیادی بر عملکرد کارکنان خواهد داشت. طراحی ظاهری سازمان‌ها قواعد خاص خودش را دارد و نمی‌توان هر طراحی را استاندارد دانست. اگر محیط کار سازمانتان کیفیت استانداردی ندارد، به فکر تغییرات ظاهری جهت راحتی بیشتر کارمندان باشید. هر چه محیط خلاقانه و هدفمند طراحی شود، کارکنان به شکل محسوسی با کارشان انس خواهند گرفت.

اهدای هدیه سازمانی

مؤثرترین و رایج‌ترین راهکار جهت بهبود عملکرد کارمندان سازمان اهدای هدیه سازمانی یا مدیریتی است. برخی از افراد افزایش درآمد، وام، افزایش زمان استراحت و چنین راهکارهایی را حق خودشان می‌دانند و آنچنان تأثیر مثبتی در ان‌ها دیده نمی‌شود؛ اما همه افراد مشتاق دریافت هدیه هستند. هدیه مدیریتی به کارمندان احساس باارزش بودن می‌دهد و متوجه می‌شوند که تا حدی برای سازمان اهمیت دارند که مدیران برای خوشحال کردنشان زمان اختصاص داده و در فکر هدایایی هستند. به علاوه خیلی از سازمان‌ها بودجه کافی برای افزایش حقوق، ایجاد تغییرات ظاهری، وام و… را ندارند و این گزینه می‌تواند بهترین گزینه برای آن‌ها باشد. ضمنا این ایده برای هر سازمانی اعم از بزرگ یا کوچک کاربردی‌ است.

مشاهده بیشتر: انواع هدایای سازمانی

باید و نباید‌ها در اهدای هدیه سازمانی به کارمندان

  • در اهدای هدیه‌های مدیریتی باید دست و دلباز باشید و گزینه‌هایی متناسب با شأن کارمندان انتخاب کنید. اهدای هدیه‌های کم ارزش و نامتناسب نتیجه دلخواهتان را در پی نخواهد داشت.

💥مطالعه بیشتر: راهنمای خرید هدیه مدیرتی 

  • بهتر است که هدیه‌های مدیریتی در مواقعی که انرژی کارمندان کمتر است اهدا شود. مثلا زمانی که بر روی یک پروژه سخت کار می‌کنند و خستگی در چهره‌شان مشهود است، می‌تواند بهترین زمان اعطای یک هدیه باشد.
  • تجربه نشان داده هدیه‌های زینتی یا کاربردی که همیشه در معرض دیدگان هستند، می‌توانند مناسب‌ترین نوع هدیه باشند.
  • توصیه می‌کنیم که همراه هدیه‌های مدیریتی دست نوشته‌ای کوتاه و تاثیرگذار به کارمندان اهدا کنید و نقش مهم آن‌ها را یادآوری کنید. نمی‌توانید تصور کنید که این کار چقدر بر روحیه افراد تاثیر مثبت خواهد داشت.
  • پیشنهاد می‌کنیم به کارمندان هم رده هدیه‌ مدیریتی مشابه و هم ارزش اعطا کنید تا تفاوتی بین خود و همکارانشان احساس نکنند.
  • به بسته بندی و پکیجینگ هدایا توجه کنید. این موضوع برای جلب توجه کارمندان بسیار کارساز خواهد بود.
  • توقع نداشته باشید که کارمندان به محض دریافت هدیه‌ مدیریتی از این رو به آن رو شده و دو برابر کار کنند. تأثیر چنین ترفندهایی در دراز مدت دیده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
10 پیشنهاد فوق العاده برای خرید هدیه روز معلم قیمت مناسب (زنانه و مردانه)
ایده های ناب خرید هدیه برای دفتر کار پدر
٨ هدیه شیک و خاص برای محل کار پدر
آداب و رسوم هدیه خریدن و هدیه دادن
راهنمای مختصر آداب هدیه دادن
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
صنایع دستی دکوری برای اتاق پذیرایی
10 صنایع دستی زیبا برای تزئین اتاق پذیرایی
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من