آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن را بیاموزیم

آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن
در این مقاله میخوانید

هدیه دادن همواره با احساس شادی و لذت همراه بوده چون مردم از این روش برای نشان دادن عشق، علاقه و محبت خود به دیگران استفاده می­کنند. هدیه دادن تنها به مناسبت­های خاص و تعطیلات محدود نمیشود؛ شما می­توانید از هر فرصتی استفاده کرده و با این کار علاوه‌بر ایجاد احساس خوشحالی بهبود روابط اجتماعی، سلامت جسمانی و روانی خود و دیگران را تضمین کنید. در صورتی که شما آگاهی کافی در خصوص آداب هدیه دادن داشته باشید، می­توانید خیلی متفکرانه و با استفاده از ایده­های ناب خاطره­ای خوب و ماندگار را برای دیگران رقم بزنید. در همین راستا بهتر است تا با رعایت آداب هدیه دادن و گرفتن بتوانید در جهت رشد و بهبود ارتباطات اجتماعی خود قدم بردارد.

فواید هدیه دادن

هدیه دادن یکی از روش‌های آسان و ساده برای تقویت ارتباطات بین فردی انسان است. شما می‌توانید با یک هدیه کوچک اما فکر شده، روابط خود را با اطرافیان مانند اعضای خانواده، دوستان، همکاران و مدیران و مشتریان خود تقویت کرده و بهبود بخشید. در ادامه این مطلب قصد داریم درباره اصول و آداب هدیه دادن بیشتر بگوییم با ما همراه باشید.

1. ایجاد صمیمیت در افراد

دلایل زیادی برای هدیه دادن وجود دارد که یکی از آن­ها ایجاد حس نزدیکی در ارتباط با دیگران است. هنگامی که شما به افراد خانواده، دوستان و همکاران خود هدیه می­دهید انتقال حس نزدیکی باعث ایجاد صمیمت بیشتری بین شما می­شود. مطالعات انجام شده در خصوص روانشناسی هدیه گرفتن نشان داده است که با استفاده از این روش مهارت برقراری ارتباطات تقویت می­شود. دلیل این ­امر حس ایجاد اعتماد در طرفین است که از طریق دادن هدیه به وجود می­‌آید. از این رو زمانی که شما قصد هدیه دادن دارید بهتر است با شناخت کامل نسبت به فرد مورد نظر و متفکرانه نسبت به خرید آن اقدام کنید. این یک روش برد-برد است که نقش موثری در تحکیم روابط خانوادگی و اجتماعی ما با دیگران دارد.

2. راهی مناسب برای نشان دادن احساسات

هدیه دادن یکی از پنج روش ابراز عشق و محبت نسبت به دیگران است؛ به ویژه در افرادی که بیان احساسات در قالب کلمات برای آن­ها سخت و دشوار است. اشراف کامل بر آداب هدیه دادن روشی عالی و انتخاب هوشمندانه برای انتقال احساسات است، زیرا علاوه‎بر ابراز محبت و دلبستگی به دیگران روابط ما را تقویت کند. وقتی ما هدیه­‌ای به کسی می­دهیم به وضوح می­توانیم شادی و هیجان را در چهره او ببینیم؛ زیرا هورمون­های شادی در مغز او آزاد شده و باعث خوشحالی مضاعف او می­شود. همچنین می­توانیم با قرار دادن یک یادداشت کوچک به همراه هدیه خود به او نشان دهیم که چقدر برای ما ارزشمند است.

3. قدرت هدیه دادن با بیان کلمات

یکی از روش‌­هایی که ماندگاری هدیه دادن را بیشتر می‌­کند استفاده از کلمات و جملات مناسب در هنگام دادن کادو است. به همین منظور با بیان کلمات و جملات زیبا و محبت آمیز این احساس را در هدیه گیرنده به وجود می‌­آوریم که چقدر برای ما باارزش است و به فکر او بوده‌­ایم، بهتر است این جمله احساس واقعی ما وی باشد. همیشه این را به یاد داشته باشیم که کلمات محبت‌آمیز از قدرت منحصربه‌فردی برخوردار هستند و علاوه‌بر ایجاد حس خوشحالی اضطراب و استرس را کاهش می­دهند.

4. ایجاد احساس خوشحالی متقابل

دادن هدیه صرفا باعث ایجاد خوشحالی و شادی در فرد هدیه گیرنده نمی­­شود، بلکه تاثیرات مثبتی جسمی و روانی برای هدیه گیرنده نیز به همراه دارد. زمانی ما تصمیم به هدیه دادن می­گیریم که قصد خوشحال کردن دیگران را داریم همین کار سطح شادی را در ما افزایش می­دهد. مطالعات نشان می­دهند که افزایش سطح شادی در نتیجه ترشح هورمون آندورفین؛ که به هورمون احساس خوب شناخته می­شود باعث تغییرات مثبتی در بدن می­شود. کاهش میزان فشارخون، استرس و اضطراب در افراد از جمله نتایج مثبت ترشح این هورمون و ایجاد احساس لذت و خوشحالی است. همین مسئله باعث می­شود هر زمان که احساس غم، ناراحتی و اندوه به سراغ ما آمد با دادن هدیه‌­ای هرچند کوچک حال خود و دیگران را بهتر کنیم.

5. هدیه دادن روشی موثر در افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یعنی احساس خوشبختی، امنیت و آزادی بیشتر که به ما کمک می­کند زندگی شاد و سالمی داشته باشیم. یکی دیگر از فواید مثبت هدیه دادن ایجاد حس اعتماد به نفس و در نتیجه رهایی از افکار منفی در مورد خود و دیگران است. زمانی که ما موفق به بهبود و تقویت روابط­مان شدیم، قادر هستیم تا ارتباطات اجتماعی قوی و موثرتری را برقرار کنیم. براساس تحقیقات انجام شده افرادی که با میل و انتخاب خود هدیه می­دهند از اعتماد به نفس بالاتری در مقایسه با دیگران برخوردار هستند. زیرا بین سلامت جسمانی، روانی و ارتباطات قوی حاصل از هدیه دادن ارتباط غیرقابل انکاری وجود دارد.

6. ارزش مادی و معنوی هدیه دادن

یکی از ویژگی‌­های بارز هدیه دادن ارجحیت ارزش معنوی آن در مقایسه با ارزش مادی است. ما می­توانیم با صرف هزینه اندک و تهیه هدیه­‌ای کوچک خاطره­ای ماندگار را برای دیگران به وجود آوریم. همیشه نیاز به پرداخت هزینه­‌های گزاف و خرید هدیه­‌های گران قیمت نیست؛ زیرا هدف انتقال احساس شادی و خوشحالی است. به همین منظور از جمله مهم­ترین آداب هدیه دادن پرهیز از فخر فروشی و صحبت از قیمت آن است. همیشه هدایایی که با عشق و در نتیجه یک تفکر تهیه شده­اند از ارزش بیشتری برخوردار بوده­اند.

7. هدیه دادن بهانه­‌ای برای سپاس‌گزاری

هدیه دادن باعث ایجاد احساس قدردانی در زندگی­مان می­شود و به ما کمک می­کند تا همواره شکرگزار باشیم. همین کار به ظاهر ساده به ما نشان می­دهد که چقدر در خوشحال کردن خانواده، دوستان و عزیزان مان نقش مهمی داشته ایم. دیدن خوشحالی دیگران این را به ما یادآوری می­کند که همیشه به یاد نعمت هایی که خدا به ما داده، دارایی­‌ها و روابط مان باشیم. این مسئله باعث می­شود هر زمان و با بروز هر مشکلی احساس ناراحتی کردیم با شکرگزاری از خداوند و دادن یا بخشیدن هدیه­‌ای هر چند ارزان و کوچک دیدگاه­­مان به زندگی را تغییر دهیم. زیرا ابراز قدردانی تقویت احساسات مثبت و همچنین ایجاد شادی و خوشحالی بیشتری را به همراه دارد.

8. افزایش امید به زندگی با هدیه دادن

سخاوتمندی و بخشش در ارتباط با دیگران باعث سلامت جسمانی و روانی افراد و در نهایت افزایش میزان رضایت از زندگی می­شود. دانشمندان معتقدند که ترشح هورمون­‌های دوپامین، اکسی­توسین و سروتونین ارتباط مستقیم با عملکرد بدن دارد. زمانی که افراد رضایت مطلوبی از زندگی خود داشته باشند روابط اجتماعی موثرتری داشته و در نتیجه می­توانند  با دادن هدیه سلامت خود را تضیمن می­کنند. زیرا هدیه دادن از جمله روش­هایی است که مکانیسم­های پاداش در مغز ما را فعال کردده و به ما در حذف افکار منفی و نوشخوار فکری کمک می­کند.

9. هدیه دادن در مناسبت­‌ها

یکی دیگر از دلایل هدیه دادن در مناسبت­ها، مراسم­ها و سالگردها است که بهتر است انتخاب آن متناسب با فرهنگ و سنت هر شهر، منطقه و کشور باشد. از آنجایی که ایران کشوری کهن با تمدن هزار ساله است هدیه دادن و گرفتن از زمان غارنشینی در ایران رایج بوده است. تحقیقات نشان داده است که غارنشینان با دادن هدایایی چون صخره‌­هایی به شکل دندان حیوانات و یا شکل­های عجیب قدردانی و تشکر خود را نشان می­دادند. در کشور ما با توجه به وجود اقوام و فرهنگ­های مختلف و انواع مراسم­های ملی و مذهبی فرصت­های زیادی برای هدیه دادن وجود دارد. همچنین برای جشن تولد، سالگرد ازدواج، خرید خانه و غیره می­توان با خرید هدایا، ملک، ماشین و یا پرداخت پول شادی و خوشحالی را برای عزیزانمان به ارمغان آوریم.

💥مطالعه بیشتر: عجیب ترین هدیه های دنیا

10. رفتار مناسب در زمان هدیه دادن و گرفتن

یکی دیگر از مهم­ترین آداب هدیه گرفتن تشکرکردن و قدردانی است، چه هدیه مطابق با سلیقه و نیاز ما باشد، چه نباشد. توجه به همین نکته بدیهی احساس رضایت و شادی را به فرد هدیه دهند منتقل می­کند. بهترین واکنش بعد از گرفتن هدیه لبخند زدن و تشکر کردن است؛ حتی اگر مورد پسند ما واقع نشد نباید واکنش منفی نشان دهیم زیرا باعث ناراحتی و شرمساری فرد هدیه‌دهنده می­شویم. بهتر است همیشه این نکته را به خاطر داشته باشیم؛ در چنین موقعیت­‌هایی کسی که به ما کادو می­دهد تمام تلاش خود را برای خوشحال کردن ما کرده است.

11. چرا همیشه باید هدیه بدهیم؟

دادن هدیه سنت فرهنگی و اجتماعی است که همیشه در زندگی افراد وجود داشته و با گذشت زمان از اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در دنیای پر از تلاطم و پیچیده امروز هدیه دادن می­تواند به ما در داشتن زندگی آرام و شاد کمک کند. همیشه بهانه و راه­‌هایی برای عشق ورزیدن و ابراز محبت به دیگران وجود دارد. دادن هدیه با اجرای برنامه‌­ها و ایده‌­های سورپرایزی از ذهن خلاق بشر کاری سخت و غیرممکن نیست. همچنین شما­ می­توانید با بسته‌­بندی‌های زیبا و شکیل علاوه بر دادن هدیه‌­ای ارزشمند شادی مضاعف را در چهره هدیه گیرنده ببینید، رعایت همین نکته ساده ماندگاری این خاطره خوب را دوچندان می­کند.

کلام آخر

هدیه دادن در تمامی فرهنگ­‌ها نشان‌­دهنده بخش مهمی از روابط اجتماعی و تعاملات بین انسان­ها است که آثار مثبت فراوانی را به همراه دارد. هدیه دادن و گرفتن به افراد کمک می­کند تا روابط عاطفی خود با دیگران را تقویت کرده و احساس شادی را در دیگران به وجود آورند. ابراز محبت از طریق هدیه دادن ساده‌­ترین و در دسترس‌ترین روشی است که بشر می­تواند به وسیله آن باعث خوشحالی دیگران شود. ما می­توانیم بدون بهانه و یا توجه به مناسبت خاص با دادن هدیه‌­ای هرچند کوچک و کم هزینه محبت و عشق خود را به اطرافیانمان نشان دهیم. به همین منظور می­توانیم با مراجعه به فروشگاه‌­ها و مراکز خرید و با آگاهی کامل نسبت به نیاز و سلیقه افراد کادو مورد نظر را خریداری کنیم. شما میتوانید از میان صد ها هدیه موجود در وب سایت فروش آنلاین هدیه اریسا، بر اساس جنسیت و یا مناسبت های مختلف، سفارش خود را آنلاین ثبت کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
10 پیشنهاد فوق العاده برای خرید هدیه روز معلم قیمت مناسب (زنانه و مردانه)
ایده های ناب خرید هدیه برای دفتر کار پدر
٨ هدیه شیک و خاص برای محل کار پدر
آداب و رسوم هدیه خریدن و هدیه دادن
راهنمای مختصر آداب هدیه دادن
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
صنایع دستی دکوری برای اتاق پذیرایی
10 صنایع دستی زیبا برای تزئین اتاق پذیرایی
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من