اشتباهات متداول در هدیه دادن به دیگران

اشتباهات متداول در هدیه دادن
در این مقاله میخوانید

همه ما با هدیه دادن به افراد قصد داریم که خوشحالی آنان را برانگیخته کرده و باعث خوشحالی بیشترشان شویم. با اینحال گاهی پیش آمده که به صورت ناخواسته حتی گاهی بهترین هدیه را به صورت نادرست به آن‌ها اهدا کردیم که باعث دلزده شدن آن‌ها شده است. هرچند که هیچ کسی بُعد معنوی هدیه را فراموش نمی‌کند؛ اما اشتباه در خرید و اهدای هدیه به آن‌ها این پیام را می‌رساند که هنوز درک درستی نسبت به رفتار و نیازهایشان نداریم.

برای جلوگیری از این اتفاق در مقاله‌ای که مطالعه می‌کنید، از اشتباهات متداول در هدیه دادن به دیگران صحبت کردیم. بهتر است که قبل از خرید و اهدای هر نوع هدیه‌ای این نکات را مرور کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. یادتان باشد که حتی گاهی تهیه نکردن یک هدیه، اثر بهتری از اهدای هدیه به شکل نامناسب دارد؛ پس بهتر است که حتما در این خصوص حساسیت به خرج دهید.

5 اشتباه رایج در انتخاب و اهدای هدیه به دیگران

انتخاب و اهدای هدیه به دیگران به خصوص به افرادی که برای شما بسیار مهم هستند، مستلزم دقت زیادی است. خیلی از افراد حتی با وجود حساسیت‌های زیادشان باز هم اشتباهات کلیشه‌ای مرتکب می‌شوند. رایج‌ترین اشتباهات در انتخاب و اهدای هدیه‌ها عبارتند از:

●اهدای هدیه در زمان و موقعیت نامناسب

هر هدیه‌ای را باید در زمان مناسب به دیگران تقدیم کرد. معمولا بهترین زمان برای هدیه دادن، زمانی است که افراد دغدغه فکری خاصی نداشته و از نظر فکری رها باشند. مثلا اهدای هدیه وقتی که دوستتان در حین انجام دادن یک پروژه کاری است؛ باعث می‌شود که فرصتی برای هیجان زده شدن پیدا نکند و خیلی زود حواس خود را به سمت کار منحرف کند. موقعیت مکانی هم در این زمینه بسیار اهمیت دارد. پیشنهاد می‌کنیم که هدیه را در یک مکان مناسب مثل منزل یا مکانی دنج مانند کافی‌ شاپ‌ها تقدیم کنید.

هدیه دادن در زمان مناسب

●عدم توجه به حساسیت‌‌های شخصیتی افراد

هر فرد حساسیت‌های شخصیتی منحصر به فردی دارد که ممکن است بر درکش از زمان و محیط تأثیر بگذارد. در هنگام اهدای هدیه باید به چنین مواردی توجه زیادی داشته باشید؛ در غیر این صورت هدیه شما می‌تواند از بدترین هدیه‌ها برای او به شمار رود. مثلا دریافت هدیه در پارک برای فردی که از آنجا خاطره خوشایندی ندارد، بدترین حس را به او می‌بخشد و ارزش هدیه را پایین می‌آورد. یا برخی خط قرمزهایی دارند که بهتر است در انتخاب هدیه به آن توجه کنید. دیده شده که در بعضی موارد افراد برای بهبود توان پذیرش فرد موردنظرشان از عمد هدیه‌ای بر طبق حساسیت‌‌های شخصیتی انتخاب می‌کنند و معتقدند که با این کار خاطرات و حساسیت‌های آن‌ها بهبود می‌یابد. تجربه ثابت کرده که این بزرگترین اشتباه ممکن است و هیچ تاثیر مثبتی ندارد.

●عدم توجه به خواسته‌ها و سلایق افراد

از مهم‌ترین اشتباهات متداول در هدیه دادن، توجه نکردن به خواسته‌ها و سلایق افراد است. شما با اینکار نشان می‌دهید که هیچ شناختی از سلیقه و هویت دوستانتان ندارید و تاکنون به آن‌ها اهمیت نشون نداده‌اید. راه‌های مختلفی برای شناخت سلیقه فرد موردنظرتان است. مثلا به خریدها یا نوع پوشش او دقت کنید، فروشگاه‌های انلاین موردعلاقه‌شان در در فضای مجازی جست و جو کرده یا به شکل غیرمستقیم در اینباره از آن‌ها سوال کنید. در صورتیکه در خصوص سلیقه افراد مطمئن نیستید، بهترین راه حل انتخاب یک هدیه کاربردی‌ است. حتی اگر ظاهر چنین هدیه‌هایی مورد پسند دیگران قرار نگیرد، به دلیل کاربرد مناسبشان یک انتخاب مناسب محسوب می‌شود.

💥مطالعه بیشتر: آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن را بیاموزیم

●اهدای هدیه با واسطه

یکی دیگر از اشتباهات رایج، هدیه دادن با واسطه‌هایی مثل پست، پیک و یا افراد دیگر است. توصیه می‌کنیم که برای اثرگذاری بیشتر خودتان شخصا هدیه را به اطرافیانتان تقدیم کنید. حضور شما باعث می‌شود که افراد به وضوح حس کنند که چقدر برایتان ارزشمند هستند و از دریافت هدیه ذوق بیشتری پیدا می‌کنند. در صورتیکه هدیه را از راه دور می‌فرستید و شرایط حضور پیدا کردن ندارید، حتما یک دست نوشته یا کارت پستال شخصی سازی شده در آن قرار بدهید تا سطح رضایت افراد بالاتر برود.

●انتخاب هدیه هزینه‌بر برای دیگران

امروزه اشکال هدیه تغییر پیدا کرده و می‌توان خلاقیت‌های بیشتری به خرج داد؛ اما توجه داشته باشید که تهیه برخی از هدیه‌های خلاقانه برای افراد دریافت کننده هدیه هم ممکن است هزینه بر باشد. برای مثال تهیه اشتراک یک اپلیکیشن به عنوان هدیه در نگاه اول تنها برای شما هزینه‌بر است؛ اما  گاهی نیاز است که فرد دریافت کننده هدیه، برای دریافت خدمات باید اشتراک را تمدید کند تا هزینه قبلی و زمانی که به آن اپلیکیشن اختصاص داده سوخت نشود یا با انتخاب پارچه به عنوان هدیه نیاز است که فرد هزینه اضافه‌تری برای دوخت آن متحمل شود. در صورتی‌که که از علاقه افراد به این نوع از هدیه‌ها مطمئن نیستید، به سراغ آن نروید. اگر به دنبال خرید هدیه ای ماندگار برای خانم ها هستید حتما به لینک زیر مراجعه کنید.

مشاهده محصولات: هدیه ویژه خانم های سخت پسند

هدیه ویژه خانم ها

●عدم رعایت استایل شخصی افراد

هر فرد سبک و استایل شخصی خودش را دارد که بهتر است هدیه‌ها را متناسب با آن تهیه کنید. برخی از افراد از سلیقه و خواسته‌‌های فرد موردنظرشان اطلاع دارند؛ اما نمی‌توانند ظرافت به خرج داده و آن‌ها را در تناسب با استایل شخصی افراد تهیه کنند. شما ممکن است بدانید که دوستتان به انواع انواع کفش علاقمند است؛ اما وقتی که سبک مورد پسند او را درک نکنید و هدیه‌ای در یک سبک بی ربط بخرید او را دلزده می‌کنید.

آیا اهدای هدیه‌های سازمانی هم نیاز به حساسیت‌‌های به خصوصی دارد؟

هدیه دادن در سازمان هم شرایط و حساسیت‌‌های به خصوصی دارد. به طور کل نکات گفته شده در خصوص اهدای هدیه به دیگران، در هدیه سازمانی هم می‌تواند تا حدی صدق کند.  تفاوت اصلی این هدایا در این است که فضای سازمان ایجاب می‌کند که هدیه‌ها شکل رسمی‌تری داشته باشند و انتخاب‌ آن‌ها به عوامل وسیع‌تری مربوط است. بازگو کردن چند نکته مهم در این خصوص اهمیت دارد:

  • بهتر است که هدیه‌های سازمانی از ارزش بالایی برخوردار باشد و به شکل رسمی در طی یک جلسه میان همکاران همراه با تقدیر و تشکر به افراد اهدا شود.
  • اهدای هدیه را به یک مناسبت خاص پیوند بزنید تا کارمندانتان بدانند که سعی دارید آن‌ها را به بهانه‌های مختلف خوشحال کنید.
  • هدیه‌هایی با طراحی منحصر به فرد و مرتبط با اِلِمان‌های سازمان اهدا کنید.
  • هدیه دادن به کارمندانتان را شرطی نکنید و از آن‌ها درخواست‌های کاری نداشته باشید.
  • می‌توانید هدیه‌های متناسبی را به آن‌ها در زمانی که با پروژه‌های سخت درگیرند، تقدیم کنید. این کار باعث افزایش بهره وری و انگیزه ان‌ها می‌شود.

باید‌ و نباید‌ها در اهدای هدیه به صورت سوپرایز

  • پیش از سوپرایز شخصیت افراد را بررسی کنید. برخی به هیچ وجه از اهدای هدیه به چنین شکل‌هایی خوششان نیامده و احساس بدی به آن دارند.
  • هدیه سورپرایزی را به شکلی تقدیم کنید که دیگران دچار ترس و هول نشوند و صرفا هیجان بیشتری را تجربه کنند. ترس و هول باعث می‌شود که حس خوب دریافت هدیه خراب شود.
  • هدیه را زمانی تقدیم کنید که مطمئنید دوستتان مشغول نیست و برای کار خاصی برنامه ریزی نکرده است.
  • پیش از هدیه دادن، حتما نگاه همه جانبه‌ای داشته باشید که آیا از نظر مکانی و زمانی در بهترین شرایط هستید یا نه.
  • بهتر است که هدیه‌های سورپرایزی با مناسبت‌های خاصی همزمان شود. در چنین شرایطی هدیه ارزش بیشتری در ذهن افراد پیدا می‌کند.
  • هدیه‌های سوپرایزی باید غیرقابل پیش بینی، دور از ذهن و باارزش باشند. به هیچ وجه به سراغ گزینه‌های روتین و کلیشه‌‌ای نروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
10 پیشنهاد فوق العاده برای خرید هدیه روز معلم قیمت مناسب (زنانه و مردانه)
ایده های ناب خرید هدیه برای دفتر کار پدر
٨ هدیه شیک و خاص برای محل کار پدر
آداب و رسوم هدیه خریدن و هدیه دادن
راهنمای مختصر آداب هدیه دادن
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
صنایع دستی دکوری برای اتاق پذیرایی
10 صنایع دستی زیبا برای تزئین اتاق پذیرایی
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من