وقتی به کسی هدیه می دهیم، چه تاثیری روی او می گذاریم؟ (فواید هدیه دادن به دیگران)

فواید هدیه دادن به دیگران
در این مقاله میخوانید

فرهنگ هدیه دادن و هدیه گرفتن در جوامع مختلف بشری با یکدیگر متفاوت است. اما یک موضوع مشترک دارند: هدیه دادن نشان‌دهنده توجه افراد به یکدیگر است. هدیه دادن به دیگران پیوند بین افراد را محکم‌تر می‌کند و احساسات عالی را در وجود آن‌ها رقم می‌زند.

هدیه دادن به دیگران نشان‌دهنده اهمیت و توجه شما به لطف‌ها و محبت‌های آن‌ها در طی زمان است. همچنین نشان می‌دهد که شما برای خودتان هم ارزش قائل هستید و به عنوان یک هدیه‌دهنده احساس خوبی پیدا خواهید کرد. در این مقاله توضیح می‌دهیم که تأثیر هدیه دادن و هدیه گرفتن چیست و چرا این رسم زیبا در سراسر جهان وجود دارد.

تاثیر هدیه دادن چیست؟

انسان بدون وجود روابط اجتماعی قادر به ادامه حیات نیست و همواره در پی بهبود روابط خود با سایر انسان‌ها است. ارتباطات انسان از خانواده شروع می‌شود و در مراحل بعدی به جوامع بزرگتر گسترش پیدا می‌کند. روش‌های مختلفی برای ابراز احساسات مثبت در روابط انسانی وجود دارد. بعضی از آن‌ها با ابراز احساسات و کلمات ادا می‌شوند و بعضی دیگر روش‌های غیرکلامی مثل هدیه دادن است.

تاثیر هدیه دادن به دیگران

هدیه دادن به دیگران در فرد هدیه‌دهنده احساس ارزشمندی ایجاد می‌کند و باعث افزایش عزت نفس او می‌شود. علاوه‌بر این با هدیه دادن به دیگران، به نظام هستی اعلام می‌کنید که فرد بخشنده‌ای هستید. کائنات نیز پاسخ بخشندگی شما را به بهترین شکل ممکن خواهند داد و تاثیرات مثبت این عمل انسانی در روح و جسم افراد نمایان خواهد شد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

تاثیرات فیزیولوژیکی هدیه دادن بر بدن انسان

هدیه دادن به دیگران و نیز هدیه گرفتن، از جمله موقعیت‌های شادی‌آفرینی است که باعث ترشح هورمون‌های مختلفی در بدن انسان می‌شود. مغز انسان در موقعیت‌های مختلف احساسی، هورمون‌هایی ترشح می‌کند و هر یک از این هورمون‌ها تاثیرات متفاوتی در بدن فرد ایجاد می‌کنند. هورمون‌های اکسی‌توسین و سروتونین در موقعیت‌های شادی‌بخش مانند هدیه دادن و هدیه گرفتن، حال عمومی بدن را بهتر می‌کند و اثرات مثبت بسیاری به همراه دارد.

معمولا خانم‌ها بیشتر از آقایان این تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند. به همین دلیل هنگام هدیه دادن یا هدیه گرفتن احساسات خود را با شدت بیشتری نشان می‌دهند.

جالب است بدانید زمانی که می‌خواهید هدیه‌ای بخرید، سیگنال‌های بینایی متنوعی از هدایا و کاغذهای رنگارنگ و جذاب به سلول‌های خاکستری مغز ارسال می‌شوند. این سلول‌ها که عاشق ترکیب رنگ‌های شاد و زیبا هستند، با نواحی مربوط به هوش، حافظه و استعداد روی انتخاب هدیه تمرکز می‌کنند. به این ترتیب احساسات شاد و هیجان‌انگیزی در بدن شما ایجاد خواهد شد. نتیجه این تغییرات، افزایش انرژی موجود در بدن افراد است.

تاثیرات روانی هدیه دادن بر بدن انسان

هدیه دادن به دیگران اگر به یک عادت همیشگی در شما تبدیل شود، به خوبی می‌تواند از بروز اختلالات روانی متعددی از جمله افسردگی پیشگیری کند. هدیه دادن به همکاران و دوستان در تقویت روابط اجتماعی افراد تاثیر مستقیم می‌گذارد و آنان را از تنهایی و مشکلات مربوط به آن رها می‌سازد.

تاثیر هدیه دادن بر روابط چیست؟

هدیه دادن به دیگران روابط عاطفی بین افراد را تقویت می‌کند و برای ایجاد دوستی با دیگران است و یکی از بهترین روش‌ها برای ابراز محبت به آن‌ها محسوب می‌شود. ماندگاری روابط بین افراد نیز از مزایای اهدای هدیه است. روابطی که به دلایلی دچار مشکل شده‌اند را می‌توان با هدیه دادن اصلاح کرد. علت هدیه دادن به دیگران، هر چیز که باشد اثرات مفیدی برای طرفین ایجاد می‌کند.

بعضی از افراد حتی از تاثیر هدیه دادن در روابط تازه نیز استفاده می‌کنند. برای هدیه دادن در ملاقات‌های اولیه، نیازی نیست هدیه گران‌قیمت در نظر بگیرید. با تقدیم یک شاخه گل هم می‌توانید به طرف مقابل نشان دهید احساس خوبی نسبت به او دارید و به آینده رابطه‌تان خوش‌بین هستید. به طور کلی کادو دادن در رابطه، زبان بی‌کلامی برای انتقال احساسات مثبت بین طرفین است.

البته توجه به نوع هدیه‌ای که برای افراد در نظر می‌گیرید نیز حائز اهمیت است. اگر کادویی که انتخاب می‌کنید، مورد علاقه مخاطبتان نباشد و برای او کاربردی نداشته باشد، عملا موثر نخواهد داشت.

چرخه هدیه چیست؟

در فرهنگ ایرانی معمولا هر هدیه‌ای با بازگشت همراه است. یعنی وقتی شما در مناسبتی به شخصی هدیه می‌دهید، او نیز در مناسبت مشابه به شما هدیه خواهد داد و تکرار این چرخه، جریانی از حس مثبت را در روابط ایجاد می‌کند. البته فراموش نکنید که انتظار دریافت هدیه متقابل از کسی که به او هدیه داده‌اید، بایستی متعادل باشد. در غیر این‌صورت از دادن هدیه لذت کافی نخواهید برد و مدام به این موضوع می‌اندیشید که او برای شما چه می‌خرد و آیا هدیه‌ای که طرف مقابل به شما می‌دهد، به اندازه هدیه شما ارزشمند هست یا خیر. پیشنهاد میکنیم برای اینکه در هنگام خرید هدیه برای دوستان خود دچار سردرگمی و چالش نشوید مقاله معرفی 10 اشتباه متداول در هنگام هدیه دادن را مطالعه کنید.

به چه کسانی هدیه بدهیم؟

شما می‌توانید به هرکسی با مناسبت یا بی‌مناسبت هدیه بدهید. بعضی از کادوها برای تبریک مناسبت‌های خاص مثل خرید خانه یا تولد خریداری می‌شوند و بعضی از کادوها نیز بی‌مناسبت هستند و فقط به مخاطبتان اعلام می‌کنند که به یادش هستید و دوستش دارید. در این میان، هدیه دادن به شیوه‌هایی که در ادامه نام می‌بریم متداول‌تر است.

تاثیر هدیه دادن به دیگران

هدیه دادن به اعضای خانواده

هدیه دادن در خانواده از آداب مرسوم در سراسر جهان است. نیاکان ما نیز هدیه دادن به عزیزان را در ایام ویژه به خصوص نوروز گرامی می‌دانستند. نیازی نیست هدایای گران‌قیمتی برای این موضوع در نظر بگیرید. گاهی تنها با تقدیم یک شاخه گل در موقعیتی که طرف مقابل اصلا انتظارش را ندارد، تاثیر بسزایی در بهبود روابط اعضای خانواده ایجاد خواهید کرد. اما همیشه نیز نباید به این‌گونه هدایا کفایت کنید. بهتر است با توجه به شناختی که از طرف مقابل دارید، هدایای متنوعی برای آن‌ها خریداری کنید و محبت و دوستی خود را به وسیله اقلام مورد علاقه‌اش، به وی ثابت کنید.

مشاهده محصولات: هدیه ویژه برای مادران

هدیه دادن در جامعه

هدیه دادن در بین همشهریان نیز از کارهای پسندیده به‌شمار می‌رود. رسم پخش‌کردن گل و شیرینی و شربت در خیابان‌ها در مناسبت‌های شاد مذهبی و رسوم ایرانیان یکی از سنت‌های زیبای این مرز و بوم است که احساس شادی را به راحتی در بین همه مردم منتقل می‌کند.

هدیه دادن در روابط شغلی

ارتباط بین افراد همکار با هدیه دادن به یکدیگر صمیمی‌تر می‌شود. این موضوع همچنین انرژی‌ افراد در محیط کار را افزایش می‌دهد و بازدهی آنان را بیشتر از قبل می‌کند. خیر مقدم گفتن به همکار جدید در واحدهای شغلی با دادن یک بسته هدیه کوچک به وی در قالب ولکام پکیج، موجب افزایش انگیزه برای کار در آن واحد کاری می‌شود. این اقدام جدید در بسیاری از شرکت‌های معتبر در حال انجام است و کارمندان جدید الورود در اولین روز کاری با دریافت یک هدیه با حس مثبت بیشتری مشغول به کار می‌شوند.

در محیط‌های کاری معمولا مقام‌های ارشد مانند مدیران در مناسبت‌های مختلف به کارمندان هدیه می‌دهند. این هدیه‌ها می‌تواند نقدی، بن تخفیف یا حتی وسیله‌ای کاربردی دیگری باشد.

مشاهده محصولات: هدیه ویژه همکاران

هدایای تبلیغاتی

هدیه دادن به دیگران و ارائه هدایای تبلیغاتی یکی از راه‌های جلب اعتماد در روابط تجاری است. ارسال هدایای متناسب با موقعیت‌های شغلی افراد یک مجموعه، در جذب همکاری آنان با شرکت شما تاثیر مستقیم دارد. مدیران شرکت‌های معتبر از این روش برای افزایش سطح همکاری شرکت‌های بزرگ با مجموعه خودشان استفاده می‌کنند. معمولا هدایای تبلیغاتی در مناسبت‌های خاصی مانند عید نوروز برای این افراد ارسال می‌شوند.

مشاهده محصولات: جدیدترین هدایای تبلیغاتی

بسته‌هایی که بعضی از سازمان‌ها برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند نیز از هدایایی است که ارسال آن مزایای زیادی دارد. قدردانی از مشتریان باعث تقویت حس ارزشمندی و اعتماد در ایشان شده و حس وفاداری را در آنها تقویت می‌کند. در نتیجه این‌کار برای شما افزایش فروش را به دنبال خواهد داشت. با این کار مشتریان قدیمی شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی می‌کنند. به این ترتیب تعداد مشتریان شما هر روز بیشتر خواهد شد.

کلام آخر

در این مقاله از مزایای هدیه دادن به دیگران سخن گفتیم. اما همه ما می‌دانیم انتخاب هدیه مناسب در عین زیبایی این کار، اقدام بسیار مشکلی است. زیرا از سلایق طرف مقابلمان آگاه نیستیم. برای انتخاب هدیه مناسب می‌توانید به وب‌سایت اریسا مراجعه کنید و هدایای متنوع موجود در این سایت را ملاحظه کنید. تنوع بالای محصولات اریسا به شما کمک می‌کند با توجه به شناختی که از اطرافیان خود دارید و بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید، هدیه مناسبی را انتخاب نمایید.

مجموعه اریسا به صورت تخصصی در زمینه تولید صنایع دستی فعالیت دارد و امکان ارسال محصولات به سراسر کشور را فراهم کرده است. ما به شما کمک می‌کنیم بهترین هدایا را انتخاب کنید و بدون دردسر آن را به دست عزیزانتان برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
10 پیشنهاد فوق العاده برای خرید هدیه روز معلم قیمت مناسب (زنانه و مردانه)
ایده های ناب خرید هدیه برای دفتر کار پدر
٨ هدیه شیک و خاص برای محل کار پدر
آداب و رسوم هدیه خریدن و هدیه دادن
راهنمای مختصر آداب هدیه دادن
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
صنایع دستی دکوری برای اتاق پذیرایی
10 صنایع دستی زیبا برای تزئین اتاق پذیرایی
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من