چطور خنچه عروس برای شب یلدا را تزئین کنیم؟

ایده‌های جدید برای تزیین خنچه عروس برای شب یلدا
در این مقاله میخوانید

تهیه خنچه عروس برای شب یلدا یکی از بایدهای اساسی در برخی مناطق ایران است. خنچه‌ یلدا فلسفه خاصی داشته و باید برای عروس تهیه شود تا ورود به زمستان با شادی و شور توأم باشد. انتخاب هدیه‌ها و همچنین نحوه تزئین خنچه‌ها باید به درستی انجام شود. ظاهر و تناسب در طراحی خنچه‌ها اهمیت زیادی دارد؛ اما برخی به این نکته توجه نکرده و دست به طراحی‌های ناخوشایند می‌زنند.

در این مقاله قصد داریم بهترین ایده‌ها را برای تزئین خنچه عروس برای شب یلدا بازگو کنیم تا بر طبق یک الگو و قالب خاصی بهترین‌ها را تهیه نمایید.

مراسم خنچه برون چیست؟

خنچه برون مراسمی است که در استان‌هایی نظیر یزد، شیراز، اصفهان و… اجرا می‌شود. بر طبق این رسم عروس و داماد باید خانواده‌های خود را به صرف شام دعوت کنند. این میهمانی در برخی نقاط در منزل پدر و مادر داماد و در برخی نقاط در منزل پدر و مادر عروس برگزار می‌شود. پس از صرف شام به تعداد فرد هفت، نه یا یازده سینی یا مجمع‌هایی را با هدیه‌های متعددی برای تزئین کرده و با شعر و نوای محلی آن را به عروس تقدیم می‌کنند. هرچند که می‌توان مراسم خنچه برون را در مواقع مختلفی به عروس تقدیم نمود؛ اما از قدیم الایام توصیه می‌شد که آن را در مواقع خاصی همچون یلداجا بیاورند. برگزاری خنچه برون در یلدا شور و شادی در زندگی عروس و داماد جاری می‌کند و بهانه خوبی برای غلبه بر سرما و تاریکی زمستان است.

تزیین خنچه عروس برای شب یلدا

  • قرآن مجید

اولین هدیه در خنچه عروس برای شب یلدا باید قرآن مجید باشد تا روشنی بخش راه و آینده عروس و داماد شود. معمولا قرآن مجید به همراه یک عدد گلاب و گل‌های محمدی به روی پارچه توری سفید به عروس تقدیم می‌شود.

  • چادر و پارچه

از دیگر واجبات خنچه‌ها چادر و پارچه است. رایج است مادر داماد، چادر یا پارچه رنگ روشنی را به رسم میمنت به عروس تقدیم می‌نماید. بهتر است عروس هم در مناسبت‌ها و اعیاد  پیش رو جهت تشکر و قدردانی از آن‌ها استفاده کند.

  • ظروف نفیس

ظروف ایرانی همیشه بستری برای طراحی و ارائه هنر بوده‌؛ به همین خاطر از بهترین‌ هدیه‌ها برای خنچه عروس برای شب یلدا هستند. انواع هنرهای  همچون فیروزه کوبی، خاتم‌کاری، میناکاری و… بر این ظروف پیاده می‌شوند. با هدیه دادن ظرفی با سبک هنری دلخواه عروس بهترین خنچه را خواهید ساخت.

💥مطالعه بیشتر: برای خانه تازه عروس‌ها در شب یلدا چه هدیه‌ای ببریم؟

  • طلا و زیور آلات

خانم‌ها عاشق زیورالات هستند؛ پس چرا باید جای چنین گیفتی در خنچه‌ خالی باشد؟ در وهله اول پیشنهاد می‌کنیم که در صورت داشتن بودجه مالی طلا بخرید. در صورت کمبود بودجه مالی یا عدم علاقه به طلا انواع و اقسام زیورالات سنتی وجود دارد که می‌تواند در این سینی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

مشاهده محصولات: اکسسوری‌های ویژه خانم ‌ها

  • عطر و ادکلن

عطر و ادکلن به عنوان کادو شب یلدا برای نوعروس کاربردی و ویژه است. انواع مختلف عطر و ادکلن با قیمت‌های متنوعی وجود دارد؛ بهتر است که شما نوع زمستانی و گرم آن را تهیه نمایید تا در روزهای سرد سال، گرما را احساس نمایند.

  • لباس و کیف

لباس‌های زمستانی و کیف از هدیه‌های واجبی هستند که باید در خنچه عروس برای شب یلدا قرار بگیرند. بهترین انتخاب‌ها برای خنچه انواع  بافت و پالتو است و بهتر است که حالت مجلسی داشته باشد. توجه کنید که لباس و کیف جزو واجبات نیستند و بیشتر باتوجه به ترجیحات شخصی عروس انتخاب می‌شوند.

  • تنقلات و شیرینی‌های یلدایی

در اغلب موارد درون یکی از سینی‌ها باید انواع تنقلات و شیرینی‌های محلی یلدایی قرار بگیرد. این خوراکی‌ها جهت شادباش و شیرین‌تر کردن محافل در خنچه قرار می‌گیرند.

تنقلات شب یلدای خنچه نوعروس

12 ایده‌ جذاب برای تزئین خنچه عروس برای شب یلدا

علاوه بر گیفت‌های اصلی رایج است که از لوازم گوناگونی جهت زینت بخشیدن به سینی‌ها استفاده نمود. 12 مورد جذاب و کاربردی تزئین خنچه عروس شب یلدا برشمرده‌ایم که در هیچ جایی پیدا نمی‌کنید:

  1. استفاده از تورهای رنگی

 رنگ‌ها همواره بخشی از زینت بخشی فرهنگ ایرانی هستند. می‌توانید با تورهای رنگی اشکالی همچون گل، پروانه و… بسازید و گیفت‌ها را تزئین کنید. بهتر است که رنگ تورها باید به گونه‌ای انتخاب شوند که هدیه بهتر دیده شود. رنگ‌های بسیار تیره و نامتناسب جلوه هدیه‌ها را کم می‌کنند.

  1. شبیه سازی المان‌های زمستانی

زمستان با المان‌های مختلفی همچون برف و باران همراه است. می‌توانید این المان‌ها را در خنچه‌های خاصی بگنجانید و حال و هوای سردی به ان ببخشید. برای مثال با استفاده از پنبه یک ابر زیبا درست کنید و کنار شیرینی‌ها قرار دهید.

  1. تزئین با میوه‌های یلدایی

میوه‌های یلدایی همچون انار، هندوانه، خرمالو و… نقش مهمی در این شب دارند. می‌توانید ان‌ها را به شکل‌های مختلف برش بزنید و بر برخی‌ از قسمتهاي خنچه قرار دهید. این کار ارتباط خنچه را با شب یلدا بیشتر می‌کند.

تزیین میوه برای شب یدای خنچه عروس

  1. استفاده از برگ‌های پاییزی زینتی

برگ‌ها  به سینی‌ها حال و هوای پاییز می‌دهند. در این فصل انواع برگ‌های خشک در دسترس هستند. تعدادی از آن‌ها که ظاهر جذابی دارد را جمع آوری کرده و به تزئین سینی‌ها مشغول شوید.

  1. استفاده از گل‌های زینتی طبیعی یا خشک شده

گل‌ها همیشه بهترین ایده برای ایجاد ظرافت، رنگ و بو هستند. یک تم رنگی خاص برای خنچه انتخاب کرده و گل‌هایی همرنگ با آن برای خنچه‌ها تهیه کنید. این کار خنچه شما را زیبا و متفاوت می‌سازد.

  1. استفاده از شمع‌های زیبا و رنگی

اکنون دنیای شمع‌ها بسیار گسترده شده و هر طرح و رنگی از آن در دسترس است. پیشنهاد می‌کنیم شمع‌های ریز و رنگی با طرح‌های یلدایی نظیر انار و  هندوانه تهیه کنید و در قسمت‌هایی از خنچه قرار دهید. این شمع‌ها خنچه‌ها را مناسبتی‌تر می‌کنند.

  1. استفاده از مروارید و پولک‌های زینتی

لوازمی همچون مروارید و پولک‌های زینتی  نمای خاصی دارند. مروارید و پولک‌های تزئینی هدایا را چشمگیرتر کرده و بر بستر جذاب‌تری قرار می‌دهد. بهترین رنگ‌های پولک برای خنچه عروس برای شب یلدا سفید، سبز، قرمز و نارنجی هستند.

  1. استفاده از روبان‌های رنگی

با روبان‌های رنگی می‌توان تنوع زیادی به خرج داد. فقط با کمی خلاقیت به وسیله ربان انواع و اقسام پاپیون و طرح‌های زیبا بسازید و لوازم را تزئین کنید. روبان‌ها جلوه خاصی به هدایا می‌بخشند و توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند.

  1. استفاده از پارچه‌های سنتی

پارچه‌های سنتی مثل ترمه ارتباط مستقیمی با یلدا دارند؛ به همین جهت استفاده از آن‌ها ایده  خوبی است. با اینحال توجه کنید که در صورت استفاد از پارچه‌های  طرح شلوغ و سنتی باید از جزئیات در تزئین بکاهید.

  1. استفاده از کاج و شاخه‌های چوبی زینتی

کاج و شاخه‌های چوبی زینتی می‌توانند به راحتی مفهوم زمستان را القا کنند. بنابراین استفاده از آن‌ها یک تم خشک و خاص می‌سازد که یلدا و شروع فصلی سرد را به خوبی به تصویر می‌کشد.

  1. استفاده از مجسمه‌های زینتی

مجسمه‌ها نیز ایده بکری جهت تزئین نمودن خنچه‌ها به نظر می‌رسند. نیاز به تهیه انواع گران قیمت مجسمه برای خنچه نیست؛ هر مجسمه کوچکی که ارتباطاتی با این مناسبت داشته باشند می‌تواند برای خنچه‌ها استفاده شود. این مجسمه‌ها را اطراف هدیه قرار دهید تا زیبایی‌ش را افزایش دهد.

  1. استفاده از حصیر و سبد

ضروری نیست که حتما خنجه از جنس سینی فلزی باشد. استفاده از حصیر و سبد ایده‌  بسیار نابی به نظر می‌رسد. حصیر و سبد چوبی هدیه‌‌ها را کامل‌تر و بدیع‌تر نشان می‌دهد. به علاوه دستتان در تزئین بازتر است؛ چرا که بسیاری از لوازم زینتی با سبد‌ها همخوانی ظاهری دارند.

بهترین هدیه‌‌های اریسا برای خنچه شب یلدا

اریسا گیفت‌های متعددی برای خنچه شب یلدا ارائه می‌دهد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم. تجربه ثابت کرده که تازه عروس‌ها از چنین هدیه‌هایی شگفت‌ زده و خوشحال می‌شوند و آن را درخورِ شب یلدا می‌بینند:

شکلات خوری میناکاری در جعبه نگارگری

هنر میناکاری از ارزنده‌ترین و قدیمی‌ترین هنرهای ایرانی است و طرفداران بسیار زیادی دارد. هرکسی با تماشای یک ظرف میناکاری شده علاوه بر کاربرد، از ارزش هنری و مادی بالایش نیز آگاه است. به همین خاطر توصیه می‌کنیم ظرفی با الهام از این هنر برای خنچه تهیه نمایید. پیشنهاد ما شکلات خوری میناکاری در جعبه طرح نگارگری است این شکلات خوری پایه دار بوده و سرتاسر آن با هنر مینای نقش ریز و با حاشیه پوشیده شده است. از هنر دست برای طراحی این ظرف کمک گرفته شده و بدون شکی بهترین نوع آن را در اختیار دارید. از یک لایه پوشش پلی استر بر بدنه شکلات خوری نیز برای جلوگیری از صدمه‌های احتمالی بر اثر رطوبت و نور آفتاب استفاده شده است. مشاهده محصول

هدیه به نوعروس در شب یلدا

آجیل خوری مشبک مس و پرداز در جعبه ترمه

یکی از بکرترین‌ و ارزشمندترین انتخاب‌هایی که می‌توانید برای خنچه‌ یلدا داشته باشید آجیل خوری مشبک مس و پرداز در جعبه ترمه است. این آجیل خوری با بدنه مس درجه یک اصفهان ساخته شده و کیفیت فوق العاده‌ای دارد. ضربه، رطوبت، فشار و نور افتاب به هیچ وجه نمی‌تواند آن را تحت تأثیر قرار بدهد و با یک اثر متفاوت رو به رو هستید. بر قسمتی ار پایه و بدنه‌‌های آجیل خوری از هنر میناکاری به شکل خاصی استفاده شده است. تنها با نگاه به این ظرف متوجه ارزش مادی و معنوی بالا و همچنین وقت زیادی می‌شوید که صرف ساخت آن شده است. این گیفت به همراه یک جعبه چوبی با زیره و رویه ترمه ارائه می‌شود که استحکام بالا و جلوه ی زیبایی دارد. مشاهده محصول

ایده هدیه برای خنچه نو عروس در شب یلدا

گلدان مس و خاتم در جعبه مدل سخن عشق

گلدان نیز یکی از ظروف مهم و زینتی برای خانه است و قرار دادن بهترین نوع آن برای عروس خوشحال کننده خواهد بود. گلدان مس و خاتم در جعبه مدل سخن عشق از جمله هدیه‌هایی بوده که هرگز فراموش نمی‌شود. این گلدان فرم کوزه‌ای دارد و از مس ضد ضربه و چندلایه برای آن استفاده شده است. هنر خاتم کاری به شکل یک نوار پهن بر بدنه گلدان دیده می‌شود. خاتم‌کاری به روی این گلدان از رنگ‌های تیره‌ و جذابی به اجرا رسیده که آن را برای هر سبک از دکوراسیون ایده آل می‌سازد. اریسا 10 سال ماندگاری این ظرف را گارانتی می‌کند. مشاهده محصول

ظرف صنایع دستی برای خنچه شب یلدا عروس

شکلات خوری ملیله در جعبه ترمه

یکی دیگر از هنرهایی که به واسطه ظروف نفیس می‌تواند هدیه شب یلدایی عروس باشد، هنر ملیله کاری است. این هنر با ورق مس و مفتول‌های مسی اجرا می‌شود؛ به همین خاطر براقیت و جلوه خاصی دارد. شکلات خوری ملیله در جعبه ترمه از نمونه گیفت‌هایی بوده که هرگز تکراری و کم ارزش نمی‌شود و هرکسی از دریافتش خوشحال خواهد شد. بر سطوح این ظرف آبکاری نقره مرغوب و با ضخامت بالا انجام شده تا از هرگونه افت کیفیتی جلوگیری شود. اریسا برای این محصول خود نیز ضمانت می‌دهد که تا پنج سال مسئولیت هرگونه تغییر رنگی را به عهده بگیرد. این شکلات خوری طراحی خاصی دارد و پایه آن با طرح گل است. بر بدنه آن نیز طرح‌های سنتی اجرا شده که هویت و اصالت سنتی آن را به درستی نشان می‌دهد. ارزش مادی این گیفت نیز بالاست ولی اریسا سعی کرده متناسب‌ترین قیمت را با توجه به کیفیت در نظر بگیرد؛ بنابراین شک نکنید که بهترین خرید را از اریسا خواهید داشت. مشاهده محصول

هدیه خاص برای خنچه شب یلدای نو عروس

اگر به دنبال هدایای بیشتری برای خنچه عروس در شب یلدا هستید، پیشنهاد می‌کنیم صفحه ی هدایای شب یلدا را در سایت ما مشاهده کنید. در این صفحه انواع هدیه هایی که می‌توانید برای نوعروسان در شب یلدا تهیه کنید (اعم از انواع پک های لوکس آجیل و انواع ست های هدیه لوکس صنایع دستی) قابل انتخاب و خرید هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی برای شما

مطالب مرتبط
10 پیشنهاد فوق العاده برای خرید هدیه روز معلم قیمت مناسب (زنانه و مردانه)
ایده های ناب خرید هدیه برای دفتر کار پدر
٨ هدیه شیک و خاص برای محل کار پدر
آداب و رسوم هدیه خریدن و هدیه دادن
راهنمای مختصر آداب هدیه دادن
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
هدیه سازمانی و روانشناسی رنگ‌ها
صنایع دستی دکوری برای اتاق پذیرایی
10 صنایع دستی زیبا برای تزئین اتاق پذیرایی
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من